Maistuisiko tuopillinen mämmiä? Olutharrastaja teilaa kotimaiset pääsiäisoluet

Pääsiäisellä ja oluella on keskiajan luostarielämästä asti kumpuava yhteinen historia. Tästä huolimatta kotimaisille panimoille pääsiäinen on osoittautunut hankalaksi sesongiksi. Ongelmana on vastaajasta riippuen liian lyhyt myyntikausi tai yksinkertaisesti väärät maut.

ilmiöt
Olutta lasissa
Kotimaisten pääsiäisoluiden makuja ovat olleet muun muassa mämmi ja suklaa.Yle

Olutkulttuuri monipuolistuu Suomessa ja samalla muun muassa kausioluiden tarjonta kasvaa. Markkinoilla on ollut viime vuosina jouluoluiden lisäksi muun muassa talvi-, kekri- ja pääsiäisoluita.

Pääsiäistuotteita ovat lanseeranneet täksi vuodeksi ainakin Vakka-Suomen Panimo ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdas. Laitilan Kievarissa makuna on ollut mämmi ja Vakka-Suomen Prykmestar-oluessa suklaa.

– Pääsiäisoluet ovat olleet ihan odotettu tuote ja vuosittain on pyritty tuomaan niihin jotakin uutta. Tämänvuotisesta stout-oluesta tehtiin aiempaa voimakkaampaa, kertoo Laitilan myyntijohtaja Ville Salmi.

Kuopiolaisen olutharrastajan mielestä kotimaiset panimot eivät ole kuitenkaan onnistuneet löytämään toimivaa kokonaisuutta pääsiäissesonkiin.

– Suomalaiset pääsiäisoluet eivät ole rehellisesti sanottuna mistään kotoisin. Tietyt panimot yrittävät hyödyntää kausiolutta, mutta sen huomaa heti maussa. Tuotteita ei ole suunniteltu olut edellä, vaan kalenteri edellä. Jotenkin ne toistavat samaa kaavaa koko ajan, arvostelee Kuopion Olutseuran puheenjohtaja Mika Kilpeläinen.

Suomalaiset pääsiäisoluet eivät ole rehellisesti sanottuna mistään kotoisin.

Mika Kilpeläinen

Hänen mukaansa "ihan OK" pääsiäisoluita tulee esimerkiksi Belgiasta, jossa pääsiäisoluella on Suomea suurempi rooli.

"Joulu on juuri sopiva sesonki"

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan myyntijohtaja Ville Salmi myöntää, että pääsiäinen on kaupallisesti hankala sesonki juuri lyhytkestoisuudensa vuoksi. Kun juhlapyhät kaupallistuvat, sesonkia voi yrittää venyttää alkupäästä, mutta pääsiäisen tapauksessa sesongin jälkeistä myyntiä ei juuri ole.

– Se loppuu kuin seinään. Henkisesti tiput lähtee jokaisesta korista viikonlopun jälkeen, Salmi sanoo.

Samoilla linjoilla on iisalmelaisen panimokonserni Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä. Olvilla ei ole ollut markkinoilla pääsiäisolutta, mutta sillä on jo pitkät perinteet jouluoluiden myynnistä. Markkinoilla on ollut jo parikymmentä vuotta Joulu-olut, ja sitä edelsi toinen joulunajan tuote Herttua.

– Kuluttajat ovat ottaneet ne varsin hyvin vastaan, mutta jos kausi on lyhyt, kuten pääsiäinen tai juhannus, tuotteita voi jäädä paljon yli. Vastaavasti Talvi-olut, jota sitäkin on joskus kokeiltu, ei ehkä jaksa kantaa koko sesonkia loppuun. Näin ollen joulu on juuri sopiva sesonki, Heikkilä kertoo.

Henkisesti tiput lähtee jokaisesta korista viikonlopun jälkeen.

Ville Salmi

Joulun ulkopuolella Olvi on hyödyntänyt sesonkiajattelua väljästi: Heikkilän mukaan yhtiö lanseerasi esimerkiksi nyt uuden vehnäoluen, jolla tähdätään kesäkauteen. Yleensäkin uudet tuotteet tuodaan markkinoille ennen suurinta sesonkia eli kesää.

Panimoliitto: Luostareissa olut oli pääsiäisen juoma

Oluella ja pääsiäisellä on pitkä yhteinen historia. Panimoliitto muistutti pääsiäisviikon kirjeessään, miten olut oli monissa luostariperinteissä korostetusti paastonajan juoma, jota ei mielletty alkoholiksi.

– Luostareiden pääsiäisolutperinteet eivät yllä nykypäivän Suomeen saakka, vaikka muualla Euroopassa niitä pannaankin yhä ahkerasti. Kotimaisten pienpanimojen keskuudessa sen sijaan on havaittavissa varovaista innostusta esimerkiksi mämmioluen muodossa, Panimoliiton tiedotteessa todetaan.

Panimoliiton mukaan luostarioluet ovat perinteisesti olleet "vahvoja, tummia ja maukkaita". Niistä tunnetuimpia ovat trappistioluet.