1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Auton muuttaminen bioetanolilla kulkevaksi ei ole mutkatonta

Netissä myydään etanolimuutossarjoja, joiden laatu vaihtelee. Harvan muutossarjan ja auton yhteensopivuutta on myöskään ennalta tutkittu. Parhaimmillaan kuski voi tehdä ekoteon – ikävimmässä tapauksessa lähipäästöt kasvavat. Tavallisella katsastusasemalla riittävän laajoja mittauksia ei voida tehdä.

Kotimaan uutiset
YLE / Raine Martikainen

Sopivalla etanolimuutossarjalla vanhempaankin autoon voi tankata biopolttoaineitta. Osa autoilijoista on asentanut muutossarjan säästääkseen bensakuluissa, osa vähentääkseen hiilidioksidipäästöjä.

– Vanhasta bensiiniautosta saadaan ekoauto pienellä muutoksella. Monelle ihmiselle on myös tärkeää tankata kotimaista polttoainetta ja käyttää suomalaista laitetta, perustelee StepOne Tech Oy:n myyntivastaava Tuomo Isokivijärvi.

Heidän valmistamansa E85-muutossarja on läpäissyt VTT:n päästömittaukset. Harvan muutossarjan ja automallin yhteensopivuutta on kuitenkaan ennalta tutkittu.

Katsastajalla ovat keinot vähissä, jos tarvittavia asiakirjoja ei löydy.

Autosta tulee paljon erilaisia päästöjä, joiden haitallisuuden painoarvon määrittäminen on vaikeaa.

Otto Lahti

– Me joudumme valitettavasti hylkäämään auton, jos osat eivät kuulu siihen, myöntää katsastaja Janne Pirttikoski Lahden A-Katsastuksesta.

Ainoastaan muutoskatsastuksen avulla auton voi saattaa liikennelain mukaiseksi. Muutoskatsastuksen tekeminen edellyttää, että muutossarjan ja kyseisen automallin yhteensopivuus etukäteen tutkittu.

– Katsastustoimipaikalla tarkastetaan lähinnä asiapapereita. Siinä vaiheessa kun mennään monimutkaisempaan muutoskatsastukseen, mittaukset suoritetaan sopivilla tutkijoilla etu käteen, kuvailee liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti Liikenteen turvallisuusvirastosta.

"Ilman testejä lopputulos voi olla mitä tahansa"

Trafi ja VTT ovat havainneet tutkimuksissaan, että etanolimuutossarjojen laatu vaihtelee. Sama etanolimuutossarja saattaa myös johtaa eri lopputulokseen myös autosta riippuen.

– Tulokset ovat olleet hyvin vaihtelevia. Siinä vaiheessa kun hankkii sarjaa, kannattaisi kysyä valmistajalta onko sitä testattu mitenkään ja miten se vaikuttaa päästöihin. Jos tulee uskottelua, että hyvä se on, mutta ei ole mitään mittauksia taustalla, lopputulos voi olla mitä tahansa, muistuttaa liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti.

Trafin mukaan, pahimmassa tapauksessa lähipäästöjä kuten häkää ja typenoksideja voi syntyä jopa aiempaa enemmän. Lähipäästöt heikentävät hengitysilmaa erityisesti runsasliikenteisissä taajamissa.

StepOne Tech Oy:n myyntivastaava Tuomo Isokivijärvi ei usko, että VTT:n päästömittaukset läpäissyt muutossarja toimisi merkittävästi eri tavalla autosta riippuen.

– Suurimpaan osaan muutossarja sopii yhtä hyvin. Toimintaperiaate on aina sama. Merkittäviä eroja sillä, miten paljon päästöt nousevat tai laskevat, ei ole, Isokivijärvi vakuuttaa.

Katsastusasemalla lisäpäästöjen syntymistä ei voida tutkia.

– Juu, se ei onnistu meillä täällä hallissa. Se vaatii vähän isompia toimenpiteitä, katsastaja naurahtaa.

– Sitä ei näe mittareilla eikä silmämääräisesti. Kaikki on paperilla. Uudet systeemit ja muutossarjat on testattu laitoksilla, selvittää katsastaja Janne Pirttikoski.

"Kokonaiskuva etanolin kannalla"

Trafin mukaan kylmäkäynnistyspäästöt olivat etanolilla ajettaessa hyvin monessa testitapauksessa merkittävästi korkeammat kuin bensakäytössä.

– Autosta tulee paljon erilaisia päästöjä, joiden haitallisuuden painoarvon määrittäminen on vaikeaa, myöntää Otto Lahti.

Suomessa on noin 700 000 autoa, johon muutos voitaisiin tehdä. Tämän tiellä on oikeastaan vain nykyinen säädösviidakko.

Tuomo Isokivijärvi

Muutossarjojen puolustajat myöntävät kylmäkäynnistyksen tuomat ongelmat, mutta pitävät sitä pienenä pahana kokonaisuuden kannalta.

– On totta, että pienen hetken kylmästartin jälkeen jotkin päästöt nousevat aavistuksen. Mutta fossiiliset hiilidioksidipäästöt laskevat noin 80 prosenttia, joten kokonaiskuva on mielestäni etanolin kannalla, Tuomo Isokivijärvi pohtii.

Hän pitää sääntöviidakkoa tarpeettoman raskaana:

– Ihmiset eivät tiedä, että pienellä muutoksella heidänkin bensiiniautonsa voisi kulkea bioetanolilla. Suomessa on noin 700 000 autoa, johon muutos voitaisiin tehdä. Tämän tiellä on oikeastaan vain nykyinen säädösviidakko.

Lue seuraavaksi