1. yle.fi
  2. Uutiset

Yrittäjä Arto Martonen: Suomalainen kauppa on jämähtänyt dinosaurusten aikakaudelle

– Esimerkiksi brittiläinen päivittäiskauppajätti Tesco on sulkemassa isoja myymälöitään, niin sanottuja valkoisia mammutteja, ja satsaa pieniin kauppoihin. Suomessa tehdään päinvastoin, väittää Arto Martonen. Ajankohtaisen kakkosen Työn murros -sarjan toisessa osassa käsitellään verkkokauppaa.

Kotimaan uutiset
Arto Martonen.
Arto Martosen mukaan nettiliiketoimintaan ei tarvita perinteistä mainontaa – some riittää.Yle

Vielä 10 vuotta sitten Arto Martonen oli varastohommissa kuuden euron tuntipalkalla. Lapsuuden haave ammattiurasta jalkapalloilijana kariutui loukkaantumisiin. Sitten kipinä syttyi ja Martonen suoritti lukion vuodessa ja kahdessa kuukaudessa.

Ammattikorkeakoulunkin hän kävi ennätysajassa, mutta vasta harjoittelupaikka Trainers Housessa sinetöi uravalinnan.

– Se oli myynnin korkeakoulu, toteaa Martonen nyt, 31 vuotiaana yrittäjänä.

Martonen johtaa Motley Agencya, konsulttitoimistoa, joka on erikoistunut konsultoimaan yrityksiä nettiaikakauden karikoissa. Tulevaisuuden työpaikat saattavat syntyä juuri Motleyn kaltaisiin paikkoihin.

Vuonna 2009 aloittanut yritys perustettiin keskelle lamaa.

– Hyppäsin tyhjän päälle, myöntää Martonen.

Uusia työntekijöitä yksi per viikko

Vielä elokuussa toimisto työllisti 8 ihmistä, nyt 30. Väkeä palkataan noin yhden henkilön viikkovauhdilla, joskus enemmänkin. Taustoiltaan he ovat liikkeenjohdon, muotoilun ja ohjelmoinnin nuoria ammattilaisia.

Motley on juuri muuttanut uusiin tiloihin Helsingin Lönnrotinkadulle, Kirkkopuiston ja hotelli Tornin naapuriin.

Yhtiön virallinen kieli on englanti, mutta avokonttorin täyttää kielten sekamelska. Joka neljäs työntekijä on muualta kuin Suomesta; heitä on Kiinasta, Japanista, Venäjältä, Britanniasta ja Yhdysvalloista.

– Kun Suomella alkoi mennä riittävän huonosti, niin meidän bisnes alkoi kukoistaa. Meidät palkataan, jos firmalla on tarpeeksi kova onnistumisen halu kansainvälisesti tai jos firma on riittävän suuresssa kriisissä, toteaa Martonen.

Globaalin nettikaupan voi perustaa kuka tahansa

Suomalaisten nettikauppojen maailmanvalloitus ei ole vielä edes alkanut. Motleyn myyntiartikkeli on väite, että globaalin menestystarinan verkossa voi luoda kuka tahansa – myös pienillä investoinneilla pääsee alkuun. Miten pienillä?

– Voidaan investoida esimerkiksi 10 000 euroa, vastaa Martonen.

Globaali bisnes on mahdollista siksi, että maailmalla kaikki tarvittava infrastruktuuri verkkoliiketoimintaan on jo ostettavissa, nyt halvemmalla kuin koskaan.

– Siellä on tarjolla varastoja, logistiikkakumppaneita tai maksutapa-startupeja, jotka ovat keskittyneet siihen, miten ihminen voi yhdellä klikkauksella ostaa. Tekonologiasta on tullut lähes ilmaista, esimerkiksi levytila on halvempaa kuin ikinä, kiteyttää Martonen.

Miksei Suomessa sitten ole menestystarinoita?

Ruotsalaiset verkkokaupat jyräävät sekä maailmalla että Suomessa. Itellan maaliskuussa teettämän tutkimuksen perusteella Suomen suosituimpien nettikauppojen listalta löytyy muun muassa ruotsalainen Cdon.com, H&M ja Zalando.

Suomen suosituin on juuri pörssiin listautunut Verkkokauppa.com.

Martosen mukaan kotimaisen kivaljalkakaupan ongelma nettimaailmassa on historian painolasti. Investoinnit on tehty dinosaurusten aikaan, kun pitäisi katsoa tulevaisuuteen.

– Vanhoilla lääkkeillä ei nettimaailmassa pärjää, mutta jos on on osaamista ja uskallusta uudistua, niin kyllä suomalaisiakin tuotteita voidaan myydä kansainvälisesti.

Mitä oikein pitäisi tehdä toisin?

Arto Martosen mukaan tärkeintä on asenne ja globaali "mind-set". Asia kuulostaa yksinkertaiselta: pitäisi vain avata silmänsä ja todeta se, mikä jo tiedetään – internetin aikakaudella eletään world wide webissä, jossa ei ole erillistä "Suomen internetiä". Se saattaa silti olla helpommin sanottu kuin tehty.

– Isojen pelureiden pitäisi tehdä eri lailla kuin nyt. Nyt he pelaavat varman päälle, toimivat hitaasti. Prosessi voi kestää vaikka kolme vuotta. Silloin asiakas on usein kadonnut jo taivaan tuuliin.

Martonen kannustaa yrityksiä lähtemään markkinoille nopeilla, pienillä liikkeillä. Kysynnän kasvaessa liiketoimintaa voidaan kasvattaa. Mutta miten nopeista liikkeistä Martonen puhuu?

– Mieluummin viikoista kuin kuukausista, hän vastaa.

Muumeja on myyty 45 maahan 

Martonen elää niin kuin opettaa. Motley omistaa myös verkkokauppakonseptin, jonka ensimmäinen liike All things Moomin aloitti joulukuussa. Tarkoituksena on luoda All things commerce -konseptin alle sarja kansainvälisille markkinoille tähtääviä nettikauppoja.

All things Moomin on saanut vauhdikkaan alun, tähän mennessä tuotteita toimitettu 45 maahan. Puolet menee Japaniin, jonne on perustettu kahden ihmisen toimisto. Toukokuussa on tarkoitus avata japaninkielinen nettisivusto sekä paikallinen some-sovellus.

Ensimmäisen vuoden globaali myyntitavoite on pari miljoonaa. Se aiotaan triplata muutamassa vuodessa.

– Me pyritään ensin asiakasyhteyteen ja sitten yhdessä muumifanien kanssa luodaan kiinnostavaa tarjontaa. Tavoitteena on että ihminen ostaisi kerran, ostaisi vielä toisenkin kerran ja sitten vielä suosittelisi ystävilleen.

Sosiaalinen media korvaa perinteisen mainonnan

Perinteistä mainontaa All Things Moomin ei käytä, markkinointi perustuu näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa. Syynä tähän on hinta ja tehokkuus.

– Harvalla suomalaisella, jos kellään, riittäisi mainosbudjetit siihen, että voitaisiin ostaa kansainvälinen huomio. Enemmän se on sitä, rakennetaan markkinointi sisään siihen palveluun. Sitä kautta se näkyy myös liikevaihtona, sanoo Martonen.

Nykyajan viidakkorumpu kuuluu kauas

Onko siis niin, että ansaintalogiikka nettimaailmassa on erilainen kuin perinteisessä kaupassa?

Martosen mukaan kysymys on väärä, koska ansaintalogiikka on sama: edelleen myydään tuotteita ja menestyksen ratkaisee kate. Uutta on ainoastaan tekotapa.

– Emme me ilmoittele lehdissä, että nyt olisi tuotteita saatavilla, vaan tiedostamme sen, että koko maailman tarjooma on kaiken aikaa kaikkien saatavilla. Siksi pyrimme vaikuttamaan aktiivisimpiin asiakkaisiin. Tärkeintä on luoda hyviä juttuja faneille, silloin koko mediapanostus on paljon halvempi.

Loppujen lopuksi Martosen resepti ei siis ole uusi. Itse asiassa hän luottaa kirjaimellisesti suomalaiseen sananlaskuun "hyvä kello kauas kuuluu".

Internetin aikakaudella tuo viidakkorumpu vain kaikuu todella kauas.

Verkkokaupasta lisää Ajankohtaisessa kakkosessa 22.4. TV2-kanavalla alkaen kello 21.00.

Lue seuraavaksi