Kaikki talviolympialaisista!

Lastenteatterin suosio kasvaa – " Se antaa rohkeutta ja kaverit hauskuutta"

Lastenteatterin erityispiirre muuhun teatteriin nähden on löytää paitsi lastenteatterin tekemisestä kiinnostuneita aikuisia, saada myös lapsia ja nuoria rooleihin.

Kotimaa
Vekkuliteatterin Lumikki ja seitsemän kääpiötä

Kulissien takana käy hurja kuhina vielä muutamaa minuuttia ennen esiripun avaamista, kun lähes 30 lasta ja muutama aikuista valmistautuvat hetken päästä alkavaan Lumikki ja seitsemän kääpiötä-esitykseen. Kyseessä on mikkeliläisen kansalaisopiston teatteriryhmä Vekkuliteatterin rock-henkinen näytelmä ja tämän kevään viimeinen esitys. Näytelmää on vedetty jo 11 kertaa ja niiden perusteella voisi väittää, että lastenteatteri elää uutta tulemistaan: penkkirivit ovat olleet täynnä viimeistä paikkaa myöten. Tämän päiväiseenkin esitykseen jonotetaan lippuja vielä viime minuuteilla.

Vekkuliteatteria lastenteatterin kokemat aallonpohjat ja rahoitusvaikeudet eivät ole onnistuneet lannistamaan: teatteriryhmä on keskittynyt lasten teatterin tekemiseen jo kolmen vuosikymmenen ajan. Lastenteatterin yksi kompastuskivi on yleenä se, että että ei ole itsestään selvää löytää teatterin ammattilaista, joka jaksaa ryhtyä ohjaamaan lapsiryhmää.

– Olen niin lapsi itsekin, ohjaaja Tarja Pyhähuhta perustelee mikä lastenteatterissa kiehtoo.

– Vaikka vuosia on teatterityötä takana, niin en unohda koskaan sitä, että pitää leikkiä tosissaan, olla vilpitön, avoin ja aito. Lapset ovat hedelmällinen maaperä aloittaa tämä teatterikasvatus ja ilmaisutaidon innostus. Lapset on vielä avoimia omia itsejään ja tulokset näkee niin suoraan, välittömästi. Koko teatterin merkitys kokonaisvaltaisesti on helppo upottaa sinne lapsen maaperään, Vekkuliteatterin perustaja,

Lapset ovat löytäneet teatterin - vai teatteri lapset?

Vekkuliteatterin Lumikki ja seitsemän kääpiötä

Näyttelemisestä kiinnostuneita lapsia tulee Vekkuliteatterin toimintaan mukaan vuosi vuodelta enemmän. Rooleja keksitään lisää sitä mukaan kun joukko kasvaa.

– Itse olen aloittanut näyttelemisen lapsena huojuvana puuna, mutta se ei taida riittää tämän päivän lapsille. Jokaiselle pitää olla sellainen tehtävä ja rooli, että tuntee olevansa osa tätä kaikkea, Pyhähuhta sanoo.

– Minua on aina kiinnostanut teatteri ja sitten löysin Vekkuliteatterin kaverien kautta. Ekana ajattelin, että ryhdynkö tähän, mutta sitten tämä olikin tosi kivaa, Ujo-kääpiötä ansiokkaasti näyttelevä Marie Selonen sanoo.

Roosa Laihon tehtävä lavalla on kuuluttaa kaikille, että valtakunnassa on kaikki hyvin.

– Se on vaan kivaa nousta lavalle, ja kun ihmiset antaa aplodit, niin sitten tietää, että on onnistunut.

Lastenteatteri nostaa päätään ympäri Suomea pitkän hiljaiselon jälkeen. Yhtenä syynä suosion kasvuun on, että lapsille suunnattuja teatteriryhmiä ja teatteriopetusta on tarjolla aiempaa enemmän. Teatteria on mahdollista opiskella useita vuosia samaan tapaan kuin musiikkiopistoissa opiskellaan musiikkia, kun yhä useampi taho on ryhtynyt tarjoamaan teatteritaiteen perusopetusta.

– Kyllä tällä on kasvatuksellisesti suuri merkitys. Itsetunnon löytäminen, oman paikan löytäminen, oman luovuuden riittäminen ja se, että tulisi uskallusta enemmän elämään ja siivet vahvemmaksi kantaa joka päiväisessä elämässä. Kaikista heistä ei tarvitse tulla näyttelijöitä, mutta kun saa jonkun hyvän palautteen, hyvän kasvukipinän ja hyvän kokemuksen, niin jokainen varmasti on saanut tuntea, että minä olen tähti, Pyhähuhtaa kertoo.

– No näytteleminen ei ole mitään helppoa puuhaa. Se antaa minulle rohkeutta ja voimaa. Ja nämä kaverit antaa hauskuutta, Marie Selonen kertoo.