Rakenteen pettäminen todennäköisin syy Jämijärven lentoturmaan

Turmakoneen ensikatsastukseen osallistunut lentomekaanikko Markku Väisänen sanoo, että koneen rakenteen pettäminen voi johtua ylikuormituksesta tai pahasta rakenneviasta. Onnettomuuden tutkinnasta kerrotaan lisää myöhemmin tänään.

Kotimaa
Turmakoneen palaneet jäänteet.
Turmakoneen jäänteet.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Siiven katkeaminen ilmassa vaikuttaa olevan todennäköisin syy Jämijärven lento-onnettomuuteen, sanoo koneen ensikatsastukseen osallistunut lentokonemekaanikko Markku Väisänen. Sitä, mistä syystä ja miten siiven rakenne petti, on vielä vaikea arvioida.

Väisäsen mukaan rakenteen pettäminen voi johtua joko ylikuormituksesta tai pahasta rakenneviasta. Ylikuormitus voi johtua ylinopeudesta tai liian rajusta oikaisuliikkeestä. Väisäsen mielestä olisi kuitenkin erikoista, jos onnettomuus olisi johtunut ylikuormituksesta.

– Tuossa lennon vaiheessa ei pitäsi sellaisia liikkeitä tehdä ollenkaan, että se on täysin käsittämätöntä miten noin on käynyt, Väisänen sanoo.

Väisäsen mukaan moottorivian voi jättää mahdollisten syiden ulkopuolelle. Hän ei myöskään pidä turmakoneen rakenteiden hapertumista todennäköisenä, koska kyseessä on varsin uusi kone.

Aikaisemmin Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Ismo Aaltonen kertoi Yle Uutisille, ettei laskuvarjon ennenaikainen aukeaminen ollut turman syy. Aaltonen ilmoitti tiedottavansa tutkinnasta julkisesti tavattuaan uhrien omaisia myöhemmin tänään.

Suomen vaativin harrasteluokan rakennusprojekti

Mikäli koneen ydinrakenteessa oli virheitä, niitä ei voitu havaita katsastuksessa. Turmakoneen ensikatsastukseen osallistui kaksi henkilöä, koska kyseessä katsottiin olevan sen verran vaativa ja erikoislaatuinen projekti, kertoo Väisänen

– Tuohan oli vaativin tämän harrasteluokan konerakennusprojekti, joka Suomessa on koskaan ollut.

Turmakone oli ainoa Comp Air 8 -tyyppinen kone Suomessa.