Koe uusi yle.fi

Pelialan ammattilaiset rohkaisevat jakamaan ideoitaan

Kanadalainen Minh Le rohkaisee pelialan tekijöitä jakamaan ideoita keskenään ja luomaan kontakteja. Hän sekä britannialainen Ben Kleber tulevat työskentelemään Kainuussa, ja näyttävät mallia esimerkillään.

media
Miehiä sohvalla Ben Kleber Minh Le Vlad Micu
Ben Kleber, Minh Le ja Vlad Micu ovat pelialan pitkäaikaisia ammattilaisiaJarkko Remahl / Yle

Pelialan kansainvälinen ammattilainen Minh Le on tullut tunnetuksi maailmalla suurta suosiota saavuttaneen Counter Strike-pelin (siirryt toiseen palveluun) kehittäjänä.

Kanadalaisen Minh Len mukaan uusien kontaktien luominen pelialalla on sekä vahvuus että haaste. Useat pelinkehittäjät piilottavat osaamisensa eivätkä välttämättä ole halukkaita esittelemään taitojaan.

Kajaanilaisen Critical Force Entertainment -peliyrityksen kanssa jo neljä kuukautta työskennellyt Vlad Micu on havainnut saman ongelman. Tämän vuoksi hän toivookin paikallisten pelialan tapahtumien lisääntyvän entisestään.

– Tekijöiden tulisi oppia tuomaan esille osaamisensa. Tätä on hyvä harjoittaa paikallisella tasolla, jotta osataan toimia myös kansainvälisissä tapahtumissa. Suurissa tapahtumissa opiskelijoiden kynnys tavata pelitalojen johtajia on hyvin matala, muttei tätä ymmärretä ilman kokemusta paikallisista tapahtumista.

Micun mukaan kehitys on tässäkin suhteessa lähtenyt hitaasti oikeaan suuntaan.

– Tekijät ovat ymmärtäneet kontaktien luomisen tärkeyden, jos heidän tavoitteenaan on pelialan kansalainvälinen toiminta.

Jakaminen helpottaa työskentelyä

Myös Minh Le myöntää aikanaan pelänneensä ideoiden jakamista.

– Aloittaessani alalla en halunnut jakaa ideoita ja ajatuksiani. Ajattelin muiden varastavan ideani ja menestyvän niillä minua paremmin. Se pelotti, enkä uskonut pärjääväni alalla jos jakaisin tietoni ja taitoni muiden tekijöiden kanssa.

– Jälkikäteen olen katunut, etten kertonut ideoistani kenellekään. Meni pitkään ennen kuin osasin alkaa luomaan suhteita muihin alan tekijöihin, Le sanoo.

Le toivoo voivansa rohkaista nuoria tekijöitä jakamaan tekemistään. Hän ei myöskään usko tekijöiden juuri varastavan toistensa ideoita.

– Pelinkehittäjät ovat taiteellisia ihmisiä ja hyvin ylpeitä tekemästään työstä. Siksi en usko suurimman osan tekijöistä haluavan varastaa tai kopioida toisten ideoita.

Northern Game Summit 2013 pitching contest tuomaristoa Vlad Micu Kimmo Nikkanen Ola Holmdahl
Vlad Micu (etualalla) oli lokakuussa 2013 Kajaanissa Northern Game Summitin pitching-tuomaristossa.Jarkko Remahl / Yle

Myös työskentelytapojen jakaminen helpottaa monia uusia alalle tulevia. Vlad Micu kertoo usein korostaneensa opiskelijoille näiden olevan tervetulleita tutustumaan heidän tapaansa toimia ja työskennellä.

Sekä Minh Le että Ben Kleber työskentelevät tulevaisuudessa Kainuussa pelialan parissa.

– En voi sanoa meidänkään toimivan täydellisesti, mutta pyrimme toimimaan alan vakiintuneiden toimintatapojen mukaan. Näitä tapoja oppii parhaita työskentelemällä alan yrityksissä esimerkiksi työharjoittelussa, ja jakamalla sitten tietoa omissa projekteissaan.

Sekä Minh Le että Iso-Britanniasta kotoisin oleva Ben Kleber työskentelevät tulevaisuudessa Kainuussa pelialan parissa. Minh kertoo hänen ja Kleberin toimivan konsultointi tehtävissä Critical Force Entertainment -peliyrityksessä. Vlad Micu ei tässä vaiheessa kuitenkaan halua kertoa yhteistyöstä vielä tarkemmin.

Opiskelijoiden tapaaminen on antoisaa ammattilaisellekin

Minh Le ja Ben Kleber olivat puhumassa Kajaanin ammattikorkeakoulun, Kavio Clusterin ja Kainuun Edun järjestämässä Kajaani Gaming April -seminaarissa.

– Minulle on kunnia olla täällä. Kansainvälisetkin tekijät lähtevät ruohonjuuritasolta, ja toivon omien kokemusteni jakamisen motivoivan tekijöitä Kajaanissa. Toivon heidän ymmärtävän, että he voivat saavuttaa mitä vain kunhan he yrittävät täysillä, Le sanoo.

Kansainvälisetkin tekijät lähtevät ruohonjuuritasolta, ja toivon omien kokemusteni jakamisen motivoivan tekijöitä Kajaanissa.

Minh Le

Kleber allekirjoittaa kolleigansa huomiot.

– Olemme olleet myös hyvin innoissamme mahdollisuudesta päästä tutustumaan korkeakoulun opiskelijoihin ja heidän projekteihinsa. On hienoa seurata kuinka innoissaan nämä tekijät ovat peleistä.

15 vuotta alalla ollut Le kokee seminaarin antavan paljon myös puhujille.

– Saamme mahdollisuuden nähdä millaisesta tekemisestä opiskelijat ovat kiinnostuneita. Se kertoo myös mihin suuntaan ala on menossa, avaten samalla mahdollisuuksia luoda kontakteja suomalaisten pelinkehittäjien kanssa. Tulevaisuutta ajatellen saamme hyvän kuvan siitä kuinka suomalaiset työskentelevät.