Sekä kannattajat että vastustajat löysivät tukea mielipiteilleen Tampereen raitiotien suunnitelmasta

Tampereelle kaavailtu raitiotie maksaisi noin 250 miljoonaa euroa. Ratikan suunnitelmia esiteltiin torstaina Tampereen kaupunginvaltuutetuille. Valtuusto päättää raitiotien suunnittelun jatkosta ennen juhannusta.

liikenne
Havainnekuva, jossa kaksi raitiovaunua Hämeenkadulla.
Sito / Tampereen kaupunki

Kilometri Tampereen ratikkaa maksaisi keskimäärin 10 miljoonaa euroa. Muun muassa tämä kävi ilmi torstaina julkistetusta raitiotien yleissuunnitelmasta.

Koko raitiotiestä pitäisi maksaa noin 250 miljoonaa euroa.

Raitiotien ensimmäinen vaihe kulkisi Hervannasta keskustorille. Viimeisessä vaiheessa ratakiskot yltäisivät Lentävänniemeen.

Tampereen keskustan länsipuolella suunnittelijat suosittelevat Paasikiventien reittiä. Näin kiskot kulkisivat poissa muun liikenteen tieltä.

Vielä on tekemättä päätös siitä, kulkisiko ratikka Paasikiventietä vai Pispalan valtatietä.

Hinta puhutti sekä valtuutettuja että kaduntallaajia

Valtuuston iltakoulussa raitiotiesuunnitelmaa esiteltiin lukuisten asiantuntijoiden voimin, jotka vahvistivat niin kannattajien kuin vastustajien näkemyksiä.

– Kyllähän tässä kuultiin asiasta, mutta itse katson tätä ratikkahanketta puhtaasti talouden näkökulmasta. Tällä ratikan koko investoinnilla, joka on noin 300 miljoonaa, olisi 150 vuodeksi varaa ostaa uusia busseja, sanoo Lasse Oksanen Tampereen Puolesta -valtuustoryhmästä.

– Varsinkin Helsingin seudun liikenteen suunnittelijan puhe varmisti sitä, että olemme oikeilla raiteilla. Me teemme sen vähän paremmin kuin Helsinki, iloitsi Vasemmistoliiton valtuutettu Minna Minkkinen.

Kadulla kulkijoille ratikan hintalappu tuntui suurehkolta, mutta Tampereen kaupungilla uskottiin myös riittävän rahaa raitiotiehen.

– Tuntuu kalliilta, mutta päättäjien pitää tutkia, mihin rahat riittävät, pohtii Allan Brannbacka.

– Tampereelle tarvitaan ehdottomasti raitiovaunu, koska se on mukava ja kansainvälinen. Kaupungilla on kyllä siihen varaa, sanoo Satu Svartz.

Taloudelliset syyt, kuten maankäytön hyödyt jakavat nekin mielipiteitä.

– Raitiotiestä sanotaan tulevan hyötyä, kun reittien varrella rakennetaan. Sehän on aivan sama, ajaako siinä ratikka tai 250 henkilöä kuljettava pitkä bussi, tuumii Lasse Oksanen.

– Minua häiritsee tässä talouskeskustelussa suunnattomasti se, että aivan kuin me vain heittäisimme rahaa pois. Päinvastoin mehän olemme saamapuolella. Saamme ratikalla palveluita kuntalaisille ja elinvoimaa kaupunkiin, uskoo Minna Minkkinen.