1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

"Itse rakennetulla koneella lentäminen on ikimuistoinen hetki"

Suomessa on rekisteröity pari sataa itse rakennettua eli experimental-lentokonetta. Pienkoneen rakennusaineina toimivat niin vaneri, metalli kuin kangaskin.

Kotimaan uutiset
Antti Kääriäinen kiipeää lentokoneen ohjaamoon

Kaksi yksipaikkaista lentokonetta komeilee Lahden ilmailukerhon hangaarissa eli lentokonehallissa. Kumpikin on itse rakennettu pala palalta, ei valmiin rakennussarjan perusteella.

Lahden ilmailukerhon pilotti Antti Kääriäinen ja purjelennon pääopettaja Pekka Nikunen esittelevät näitä tee-se-itse -koneita.

- Hyvä kone. Tällä voi tehdä silmukoita ja kevyempiä taitolentoliikkeitä, Kääriäinen näyttää vanerista pienkonetta.

Lentokoneen rakentamisessa itse on oma hohtonsa. Kun koneen on rakentanut itse, sen myös tuntee läpikotaisin. Tehdasvalmisten korjaamiseen vaaditaan mekaanikon lupakirjaa.

- Rakentaessa asenne pitää tietenkin olla se, että työ pitää tehdä sillä tarkkuudella ja osaamisella mitä on vaatimukset, eli mistään ei saa lipsua, kertoo Nikunen.

Yleisempää on rakentaa lentokone rakennussarjasta. Siitäkin Kääriäisellä on kokemusta.

- Hyvä rakennussarja on vähän kuin Lego-palikoita laitettaisiin kasaan. Huonommat ovat taas taas sellaisia, että joitain osia joutuu rakentamaan lisäksi itse.

Itse tehty tulee halvemmaksi

Lahtelaisten idea koneen rakentamiseen lähti siitä, että ilmailukerho halusi säästää kuluissa. Nikulan mukaan tehdasvalmisteinen kone on satojen tuhansien eurojen investointi, itse rakennettu kone maksaa siitä noin neljäsosan. Säästöä tulee siitäkin, kun huollot voi tehdä itse ja koneeseen valita vähemmän kuluttavan moottorin.

Hinauskäytössä toimivan koneen rakentamiseen meni kuuden hengen porukalta viisi vuotta, suunnitteluineen kuusi vuotta.

- Ensilentohan oli ikimuistoinen hetki, Kääriäinen muistelee.

Isoin inspiraatio tulee silti rakentamisen ilosta.

- Nyt sillä on päässyt lentämään, ja nähnyt millainen se on, ja on sellainen olo, että jospa sen myisi, ja rakentaisi uuden, Kääriäinen haaveilee.

*Ilmailun vaarat. *A-studio: Talk TV1:ssä torstaina klo 21.05

Vieraina laskuvarjohyppääjä Jari Kuosma, lennonopettaja Matti Huoviala, liikenneturvallisuusvirasto Trafin ylijohtaja Pekka Henttu ja Ilmailuliiton Petteri Tarma. Keskustelun vetää Jan Andersson.

Lue seuraavaksi