Ruoan tilaaminen netistä kovassa kasvussa – "Jouduttiin myymään eioota"

Ruoan tilaaminen netistä yleistyy Suomessa kovaa tahtia. Kauppaketjut ovat joutuneet laajentamaan tilojaan ja palkkaamaan nopeasti lisää työntekijöitä pelkästään nettitilauksia käsittelemään. Moni perhe on siirtänyt ruokaostoksensa nyt kokonaan nettiin.

internet
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka, Lähde: TNS Gallup

Kannelmäen Prismassa Helsingissä käy iltapäivällä kova kuhina. Mutta ei varsinaisen kaupan käytävillä, vaan noutopisteessä, jossa pakataan asiakkaiden nettitilauksia.

Kauppa laajensi pelkästään nettitilausten käsittelyyn tarkoitettua noutopistettään tämän kuun alussa. Entiset tilat kävivät liian pieniksi.

– Meillä alkoi kysyntää tulla niin paljon, että jouduttiin myymään eioota, kertoo Hok-Elannon verkkokaupan kehittämispäällikkö Jarkko Ranua.

Tällä viikolla noutopisteen puolelle palkattiin lisää henkilökuntaa. S-Ryhmässä ruokaa voi tilata netin kautta vasta parista kaupasta Helsingissä, mutta nyt keväällä palvelu on laajentumassa myös muihin kaupunkeihin.

Myös toisesta kauppajätistä Keskosta kerrotaan, että ruoan nettikauppaa laajennetaan tämän kevään aikana.

Suosituin tapa ostaa netistä ruokaa näyttää nyt olevan noutopalvelu. Muutama klikkaus kotona tietokoneen äärellä ja kauppalista on valmis. Marketin työntekijät keräävät ruoat valmiiksi kasseihin ja asiakas noutaa tilauksen valitsemanaan ajankohtana.

Yksi nettitilaajista on Prisman noutopisteelle saapuva espoolainen Aki Tammilehto. Tilaus on tehty etukäteen kotona koko perheen voimin.

Tammilehdon perhe on tilannut ruokansa netin kautta jo muutaman kuukauden ajan.

– Näen, että tämä on tosi hyvä vaihtoehto kiireiselle ihmiselle. Muutaman euron maksaa mielellään ekstraa siitä, että kauppareissu kestää viisi minuuttia, sanoo Tammilehto.

Kuluttajien epäilyt hälvenneet

Suurten kauppajättien lisäksi ruokatilauksia tarjoavat myös muutamat pienemmät nettikaupat, kuten Ruoka.net ja Kauppahalli24.

Nettiruokakaupan läpimurtoa on uumoiltu jo vuosia, mutta kasvu on ollut pitkään maltillista. Nyt käänne voi olla tapahtumassa.

– Kuluttajien tietyt ostamisen esteet nettiruokakaupan puolella näyttäisivät pikku hiljaa häipyvän, sanoo TNS Gallupin digitaaliyksikön johtaja Ville Wikström.

Tähän asti kuluttajia on epäilyttänyt nettitilauksissa etenkin ruoan tuoreus.

Digitaalista kauppaa tutkivan TNS Gallupin mukaan ruokakauppa kasvaa nyt kaikista verkkokaupan tuoteryhmistä voimakkaimmin.

Kaupan alalla kiihtyvä kasvu on huomattu.

– Kyllä se pikku hiljaa varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla näkyy. Palveluja tulee, myynti kasvaa ja toimitusmäärät ovat lisääntyneet moninkertaisiksi. Joskin täytyy muistaa, että volyymi on vielä suhteessa koko ruokakauppaan hyvin pieni, sanoo HOK-Elannon Jarkko Ranua.

Lapsiperheet siirtyvät nettikauppaan

Nettiruokakaupan osuus koko Suomen ruokakaupasta on vielä alle prosentin luokkaa ja toiminta on useimmille yrittäjille tappiollista.

Silti moni tahtoo olla markkinoilla edelläkävijä, sillä muutamassa maassa nettiruokakauppaa pystytään pyörittämään jo voitolla.

Tällä hetkellä nettiruokakaupat on rakennettu tavallisten kivijalkakauppojen yhteyteen, mutta jo tänä vuonna pääkaupunkiseudulle on valmistumassa ensimmäinen niin sanottu pimeä ruokakauppa. Ideana on, että kaupassa ei ole ollenkaan perinteistä tiskiltä myyntiä, vaan kaikki tilaukset tehdään netin kautta.

Netistä ruokaa tilaavat erityisen innokkaasti kiireiset lapsiperheet. Monet haluavat säästää aikaa ja välttää jättimarkettien käytävien mittailua.

Noutopisteeltä koko viikon ruokatilausta noutamaan tullut Antti Viertola kertoo, että heidän perheessään ruokaostokset hoidetaan lähes kokonaan netissä.

– Paljon mukavampi on käydä yksin ostokset noutamassa kuin kahden lapsen kanssa. Toki käymme myös muuten kaupassa, mutta silloin tehdään vain pienempiä ostoksia.

– Miten muu perhe suhtautuu siihen, että perinteisiä ruokakauppareissuja ei enää tehdä?

– Musta tuntuu, että me ollaan kaikki varsin tyytyväisiä asiaan.