Koe uusi yle.fi

Kuolonkolareiden määrä laskussa Euroopassa – Suomi neljänneksi huonoimpana "pohjasakkaa"

Muut Euroopan maat ovat onnistuneet vähentämään kuolonkolareiden määrää huomattavasti, mutta Suomi laahaa perässä. Liikenneministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski peräänkuuluttaa asennemuutosta ja tiukempaa valvontaa, sillä "Suomi on pohjasakkaa".

liikenne
Kolaroitu auto.
Pirkko Tainio / Yle

Suomi on jäänyt jälkeen Euroopan liikenneturvallisuuden kehityksestä, selviää Brysselissä toimivan European Transport Safety Councilin (ETSC) tiistaina julkaisemasta raportista. Raportti seurasi, kuinka paljon Euroopan maat onnistuivat vähentämään autoissa kuljettajina ja matkustajina kuolleiden määrää vuosina 2001–2012. Suomi sijoittui vertailun huonoimpien joukkoon: kuolonkolarit vähenivät täällä neljänneksi vähiten.

– Jos katsotaan liikenneturvallisuuden kehitystä Suomessa viimeisen 40 vuoden aikana, tilastot näyttää hyvältä. Mutta kun verrataan muiden maiden kehitykseen, olemme ihan pohjasakkaa vähennystavoitteiden saavuttamisessa, pohtii liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski.

Vuonna 1995 liikenneonnettomuuksissa kuoli 441 ihmistä, viime vuonna 258. Liikenneneuvos Kiisken mukaan vähennystavoitteet voivat nyt jäädä haaveeksi monestakin syystä. Autokanta on muuta Eurooppaa vanhempi, tiet ovat paikoin huonossa kunnossa ja autoilijoiden asenteissa olisi parannettavaa.

– Sitten vielä alkoholi, sairauskohtaukset ja itsemurhat, Kiiski luettelee syitä Suomen synkkiin lukuihin ja jatkaa:

– Ihan selkeästi tämä on sukupuolikysymys. Miehet kaahaavat.

Uutisgrafiikkaa liikennenonnettomuuksista.
Yle

Lisää opetusta ja valvontaa

Liikenneministeriön työryhmä esitti viime viikolla merkittäviä muutoksia henkilöautojen ajo-opetukseen. Yksi merkittävimpiä uudistuksia olisi se, että ajoharjoittelun voisi aloittaa jo 16-vuotiaana. Kimmo Kiisken mukaan uudistus tekisi Suomen teistä turvallisempia.

– Siellä, missä opetetaan ajamista enemmän ennen kortin saantia, on vähemmän onnettomuuksia. Ruotsi esimerkiksi opettaa ajamista selvästi Suomea enemmän. Espanjassakin on saatu hyviä tuloksia aikaan, kun opetusta on tarkasteltu ja parannettu.

Toinen merkittävä parannus olisi Kiisken mukaan valvonnan tehostaminen. Kun liikkuvan poliisin resursseja on leikattu, Kiiski ehdottaa tilalle automaattivalvonnan, eli peltipoliisien merkittävää lisäystä.

– Automaattivalvontaa vain selkeästi lisää! Moni asenneongelmainen kuski ajattelee, että ei kuitenkaan jää kiinni. Se vaatii tietysti rahaa, mutta maksaa itsensä kyllä takaisin hyvin nopeasti, kun turvallisuus paranee.

Lisäksi Kiisken mukaan tulisi pohtia liikennerikosten ja -rikkomusten rangaistuksia. Hänen mukaansa mallia voitaisiin ottaa esimerkiksi Saksasta, jossa liikennesääntöjä rikkoneelle tarjotaan uudelleenkoulutusta.

– Voisi valita, että lähteekö kortti hyllylle vai käytkö opetuksessa. Tätä pitäisi ehdottomasti pohtia Suomessa.

Espanja ja Latvia parhaita

ETSC:n raportin kärjessä komeilevassa Espanjassa kuoli vuonna 2012 1 304 ihmistä liikenneonnettomuuksissa. Seuranta-aikana onnettomuudet vähenivät Espanjassa kuitenkin eniten, 12 prosenttia. Toiseksi eniten kuolonkolarit vähenivät Latviassa (11 prosenttia). Suomen vastaava luku oli vajaat 5 prosenttia. Espanjan ja Latvian menestystä selittävät ETSC:n mukaan investoinnit teiden kuntoon ja valvonnan tiukentaminen.

Pohjoismaista Ruotsi ja Tanska onnistuivat vähentämään liikennekuolemia yli eurooppalaisen keskiarvon, Norja oli juuri Suomen edellä viidenneksi vähiten onnettomuuksia vähentäneenä.

Suomi jäämässä pitkän ajan tavoitteesta?

Euroopan unionissa pyrittiin vuosina 2003–2010 puolittamaan liikennekuolemat, ja tuossa tavoitteessa Suomi onnistui hyvin. Tavoite oli vuonna 2010 250 kuolemaa ja vuoden aikana kuolemia tapahtui 270. Euroopan komission linjauksen mukaan vuoden 2010 lukema pitäisi jälleen puolittaa vuoteen 2020 mennessä.

Tuosta tavoitteesta ollaan kuitenkin jäämässä jälkeen sekä ETSC:n että kotimaisten toimijoiden vertailuissa. Esimerkiksi teknologian tutkimuskeskus VTT:n tekemän ennusteen mukaan tavoitteeseen ei päästä, ellei "merkittäviä uusia turvallisuustoimenpiteitä" tehdä.

ETSC:n raportti (siirryt toiseen palveluun)

Kolarit kuriin. A-studio perjantaina 2. toukokuuta TV1:llä klo 21. #yleastudio

Lähteet: ETSC, Tilastokeskus, VTT