Resuinen traktorivanhus sai uuden elämän – nyt kiiltävä kaunotar ihastuttaa koko kylää

Kun Pekka Talja näki mikkeliläisessä romuliikkeessä kurjaan kuntoon päässeen klassikkotraktorin, se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Vuosien varrella hän kunnosti virtaviivaisen kaunottaren uuteen loistoonsa. Eläkevuosinaan menopeli pääsee ajelulle muutaman kerran kesässä.

ilmiöt
Mies traktorin ratissa.
Tapani Ripatti / Yle

Vuoden 1959 Porsche Junior kiiltelee punaisena ja puhtaana. Pekka Talja myhäilee ratin takaa ylpeänä, kun kone jyskyttää käynnissä.

– Tätä on helppo ja miellyttävä ajaa. Se on ihan normaali traktori. Tosin huippunopeus on vain 20 kilometriä tunnissa, eli maanteille se on kovin hidas.

Traktorin huippunopeus on vain 20 kilometriä tunnissa, eli maanteille se on kovin hidas.

Pekka Talja

Nyt traktori on uljaan näköinen, mitä se ei ole kaikkina vuosinaan ollut. Mikkeliläisessä romuliikkeessä nököttänyttä pientä traktoria ei kelpuuttanut ennen Taljaa kukaan, vaikka ajokki oli ollut myytävänä pitkään.

– Se oli surkean näköinen. Siinä oli väärät etuvanteet eikä se lähtenyt edes käyntiin. Tein silti kaupat.

Traktori kuljetettiin uuteen kotiinsa Asikkalan Salonsaareen. Matkalla se pestiin huoltoasemalla.

Talja kunnosti ja putsaili traktoria kaikessa rauhassa. Entiseen loistoonsa menopeli palasi viimeistään silloin, kun se sai uuden maalipinnan.

– Halusin, että siitä tehdään sellainen, ettei jälkikäteen harmita, Talja naurahtaa.

Traktorilla on roolinsa juhannusperinteissä

Pekka Taljan mukaan Porschen traktori kummastuttaa nuoria, joille tulee yllätyksenä, että huippuautoistaan tunnettu merkki on valmistanut myös järeitä työkoneita.

Porsche Junior -traktoria tuotiin Suomeen aikoinaan 75 kappaletta, ja niistä on jäljellä vielä joitakin kymmeniä, arvioi Talja.

Porschen klassikkotraktoreissa on useita erilaisia malleja. Junior on pienin. Siinä on 14 hevosvoimaa ja yksi sylinteri. Painoa on 900 kiloa. Se jaksaa vetää perässään esimerkiksi yksisiipistä auraa.

– Nämä ovat toimineet kevyessä käytössä, pienillä maatiloilla ja puutarhoissa. Isompiin malleihin on saanut perään isompia työkaluja.

Porschen traktorit kasvavat malli mallilta. Junioria isompi ja tehokkaampi on Standard, sitten tulee Super ja lopulta Master. Traktoreiden valmistus loppui jo 1960-luvulla.

Saksalaisvalmisteiset traktorit olivat aikoinaan edistyksellisiä pelejä, sanoo Pekka Talja. Hän kertoo, että saksalaiset ottivat traktoreissaan varsin varhaisin käyttöön esimerkiksi dieselmoottorit.

Taljan omistama yksilö on ikäisekseen hyväkuntoinen.

– Se on teknisesti hyvässä kunnossa. Ajelen sillä muutaman kerran kesässä. Esimerkiksi juhannusaattona käymme vaimon kanssa pellon laidassa tekemässä saunavihtoja. Traktorissa on perässä kuljetuslaatikko, mihin pääsee kyytiin.

Siinä on viitteitä Porschen automuotoiluun, samaa virtaviivaisuutta. Nätin näköinen peli se on.

Pekka Talja

Menopelin virtaviivaisuus viehättää

Vei aikansa, että Talja sai Porsche Juniorinsa siihen kuntoon, että sitä kelpaa esitellä. Traktori ehti olla telakalla yli vuosikymmenen, kun muut harrastukset ajoivat edelle.

– Ei vain riittänyt aikaa eikä intoa. Siellä se varttui sopivaa hetkeä entisöinnille, hän kertaa.

Junior on maalattu punaiseksi, ja siinä on aavistus valkoista. Penkki on keltainen ja renkaat hyväkuntoiset. Taljaa traktorissa viehättää etenkin sen muotoilu.

– Ensimmäiseksi silmiin tarttuu konepellin muotoilu, se on omintakeinen. Siinä on viitteitä Porschen automuotoiluun, samaa virtaviivaisuutta. Nätin näköinen peli se on.

Muutkin kuin omistaja ovat saaneet ihastella klassikkotraktoria, kun Talja on kiertänyt sen kanssa näyttelyissä ja tapahtumissa.