Etelä-Korean turmalautan epävakaus oli tiedossa

Turmalauttaa yleensä ohjannut kapteeni kertoo yrittäneensä varoittaa lauttaan tehtyjen muutosten huonoista vaikutuksista. Onnettomuusyönä kapteeni oli lomalla.

Ulkomaat
Kallistunut laiva.
Rannikkovartioston kännykällä kuvattu videokuva kallistuneesta lautasta, pelastusveneen lähestyessä sitä 28. huhtikuuta. Etelä-Korea rannikkovartiosto / EPA

Etelä-Korean lauttaturman tutkimuksissa on ilmennyt, että lautan omistajayhtiötä oli varoitettu lautan turvallisuuden vaarantaneista puutteista, mutta yhtiö ei ollut piitannut varoituksista.

Sewol-alus oli 18-vuotias, kun Chonghaejin Marine -yhtiö osti sen kaksi vuotta sitten Japanista ja rakennutti kolmelle kannelle lisää matkustajahyttejä.

Sewolia normaalisti ohjannut kapteeni kertoo varoittaneensa yhtiötä huomattavasta epävakaudesta, jota muutokset aiheuttivat aluksen ohjattavuuteen. Hänen varoituksiinsa ei reagoitu mitenkään, sanoo kapteeni, joka oli turmayönä lomalla.

Chonghaejin Marinen pääjohtaja Kim Han-Sik on pyytänyt tragediaa anteeksi ja sanonut, että hän ja yhtiön muu johto syyllistyivät vakavaan virheeseen.

Runsaat kaksi viikkoa sitten sattuneen onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Asiantuntijat arvelevat kuitenkin, että nopea käännös sai lastin liikkeelle, mikä kaatoi aluksen kyljelleen.

Turman jäljiltä on löydetty 210 kuolonuhria. Kateissa on edelleen 92 ihmistä. Valtaosa lienee aluksen uumenissa, joista heidän noutamisensa on hidasta voimakkaiden merivirtojen ja hyttien ovia tukkivan romun vuoksi. Viime päivinä pintaan ei ole saatu yhtään uhria.

Lähteet: AFP