1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Täällä kuolonkolarit tapahtuvat – maakuntien välillä isoja eroja

Väkilukuun suhteutettuna eniten liikennekuolemia tapahtuu Etelä-Savossa, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa. Vuosittain tieliikenteessä kuolee noin 260 ihmistä. Maakuntia halkovat suuret pääväylät, joiden runsas liikenne vaikuttaa osin kuolonkolareiden määrään.

Kotimaan uutiset
kartta
Vuosina 2007-2013 Suomen teillä on kuollut lähes 2000 ihmistä. Määrällisesti eniten ihmisiä on kuollut Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla sattuneissa liikenneonnettomuuksissa. Samana aikana maakunnan väkilukuun suhteutettuna eniten ihmisiä on kuollut Etelä-Savossa, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa.Stina Tuominen/Yle

Maakunnissa on paljon maanteitä, eli siellä ajosuuntia ei ole eroteltu toisistaan kaiteilla.

Kalle Parkkari

Suomen tieliikenteessä kuolee noin 260 ihmistä vuodessa. Määrällisesti eniten ihmisiä on kuollut vuosina 2007-2013 Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla sattuneissa liikenneonnettomuuksissa. Samana aikana maakunnan väkilukuun suhteutettuna eniten ihmisiä on kuollut Etelä-Savossa, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa.

– Valtatie 5 halkaisee koko maakunnan. Tämän tien varrella sijaitsevat koko Suomen mökkirikkaimmat kunnat. Etelästä tulee paljon lomalaisia tänne ja liikennettä on paljon. Tämä selittää osittain Etelä-Savon kuolonkolareiden määrä. Meidän alueella viimeksi kuolonkolari tapahtui juuri Viitostiellä, kertoo kenttäjohtaja Petri Paajanen Etelä-Savon poliisista.

– Suuret maantiet halkovat maakuntia kuten Etelä-Savoa ja Pohjanmaata, ja Satakuntaa halkoo kasitie. Siellä on paljon ulkopaikkakuntalaisten liikennettä, sanoo myös liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari Liikennevakuutuskeskuksesta.

Koko maassa kuolonkolarien määrään vaikuttavia tekijöitä ovat maakuntia halkovat suuresti liikennöidyt päätiet, moottoriteiden puuttuminen ja haja-asutusalueilla tapahtuvat hirvionnettomuudet.

– Varmasti vaikuttaa myös se, että maakunnissa ja haja-asutusalueilla on paljon maanteitä, eli siellä ajosuuntia ei ole eroteltu toisistaan kaiteilla. Nokkakolarit ovat kovissa nopeuksissa niin voimakkaita, että ne päättyvät usein loukkaantumisiin ja kuolemiin, sanoo Kalle Parkkari.

Ei asenne-eroja

Tilastollinen vertailuero ei kuitenkaan esimerkiksi tarkoita, että Etelä-Savon asukkaat ajaisivat muita suomalaisia huonommin, tai että Satakunnassa liikenneturvallisuuteen suhtauduttaisiin kevyemmin kuin muualla.

– Mitään merkittäviä asenne-eroja maakuntalaisten välillä on vaikea löytää, käytännössä sellaisia ei missään tutkimuksissa ole löydetty, sanoo suomalaisten asenteita tutkineen Liikenneturvan tiedottaja Pasi Anteroinen.

Alkoholi, ylinopeus, turvavyön käyttämättä jättäminen

Kun liikennekuolemien määrä suhteutetaan asukaslukuun, Suomi sijoittuu EU-maiden keskikastiin. Suomen edellä ovat muut Pohjoismaat, Iso-Britannia, Saksa, Espanja, Alankomaat ja Malta.

Viimeisen seitsemän vuoden aikana Suomen teillä on kuollut 1969 ihmistä. Vuoden 2013 aikana liikenteessä kuoli 258 ihmistä ja loukkaantui 6670.

Liikenteen kolme suurinta ongelmaa, tai “tappajaa”, ovat pitkään pysyneet samoina. Liikenneturvan arvioiden mukaan kuolemaan tiellä johtaa rattijuopumus, ylinopeus tai turvavyön käyttämättä jättäminen.

– Yleensä onnettomuuksissa on vaikuttavana tekijänä mukana yksi, kaksi tai kaikki kolme näistä, sanoo Liikenneturvan tiedottaja Pasi Anteroinen.

Lähteet: Tilastokeskus, Liikenneturva, Trafi, Liikennevakuutuskeskus

Lue seuraavaksi