Naiselle maistuu kuiva ja televisiosta tuttu

Naisten juoma on nykyään viini, sanoo Markku Kärjä Alkosta Kokkolasta. Ostajat ovat aiempaa tietoisempia juomista, mutta usein kotiin haetaan myös merkki, joka on ollut esillä mediassa. Ulkonäkökin vaikuttaa: kahdesta saman rypäleen viinistä valitaan se, jonka pullo miellyttää silmää.

Kotimaa
Valkoviinilaseja ja viinipullo pöydällä ulkona puutarhassa.
Seppo Sarkkinen / Yle

Myyjä Markku Kärjä Alkosta sanoo, etteivät naiset juuri osta väkeviä, vaan juovat viiniä kautta linjan.

– Monesti tullaan lehtileikkeen kanssa: minulla on tällaista ruokaa, suosittelepa viini siihen.

Televisiosarjat ja lehtiartikkelit vaikuttavatkin todella paljon hankintoihin. Asiakas voi näyttää kamerakännykästä kuvaa, joka on napattu ruudusta tai ravintolapöydän viinipullosta.

Toisaalta ostajat ovat nykyään valveutuneita. He seuraavat aikaansa ja haastavat myyjän, mistä Kärjä pitää:

– Pysyy itsekin virkeänä.

Kuivaa ja kaunista

Suosiossa ovat erityisesti kuivat viinit, seurustelukäytössä menee hieman makeampikin. Toisin kuin miehiin, naisiin vetoaa Kärjän mukaan myös ostoksen esteettisyys:

– Nätti pullo, hieno etiketti, visuaalinen ilme – saattaa olla, että se ratkaisee ostopäätöksen, vaikka olisi kaksi samasta rypäleestä tehtyä viiniä.

Pääkaupunkiseudulla drinkkikulttuuri on nousussa, pohjoisemmas se on Markku Kärjän mukaan vasta tulossa. Siihen varaudutaan koulutuksella.

– Manhattan, daiquiri, heittää Kärjä esimerkkejä naisten suosimista drinkeistä. Helppo kuohuviinidrinkki taas syntyy Kärjän neuvosta helposti parista sentistä likööriä, jonka kruunaa kuohuviini.