Globe-teatterin Hamlet kaatuu Turussa - "Shakespeare olisi rakastanut tätä"

Koko maailma on näyttämöä brittiläiselle Shakespeare-teatterille. Teatteriohjaaja Neil Hardwick pitää Hamletia yhä relevanttina näytelmänä.

Ulkomaat
Globe to Globe Hamlet -näytelmän harjoitukset huhtikuussa 2014.
Globe to Globe Hamlet -näytelmän harjoitukset huhtikuussa 2014.EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA

Koko maailman kattavan Hamlet-kiertueen vastikään aloittanut brittiläinen teatteriryhmä saapuu viikonloppuna Suomeen.

Suomi on kahdeksas etappi Globe-teatterin kaksi vuotta kestävällä kiertueella. Esityspaikkana on Åbo Svenska Teater (ÅST), eli Turun ruotsinkielinen teatteri, jossa Shakespearen näytelmiin erikoistunut ryhmä esittää Hamletin lauantaina iltapäivällä, ja toisen kerran illalla.

Globe juhlistaa kiertueellaan näytelmäkirjailija William Shakespearen syntymän 450-vuotisjuhlaa. Hänen tunnetuin näytelmänsä Hamlet esitettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1602.

Näytelmä kertoo Tanskan prinssistä, jonka setä on murhannut hänen isänsä päästäkseen valtaan. Hamlet päättää kostaa isänsä kuoleman ja saa myös itse surmansa kaksintaistelussa.

Globen taiteellisen johtajan Dominic Dromgoolen mukaan teatterikiertueet ovat alusta asti olleet keskeinen osa Shakespearen tuotantoja.

– Shakespeare olisi rakastanut tätä. Hän kannatti populismia teatterissa ja halusi tuoda massiivisten yleisöjen eteen poikkeuksellisia tekstejä, jotka olivat täynnä syvällisiä oivalluksia. Hän ei ollut snobi yleisön suhteen, vaan halusi esittää kaikille, Dromgoole perustelee Globen ainutlaatuista maailmankiertuetta teatterin pr-videolla.

ÅST: Kansanteatteria sanan varsinaisessa merkityksessä

Åbo Svenska Teaterin johtaja Dick Holmström pitää lontoolaisteatterin vierailua arvokkaana teatterilleen. Holmström otti yhteyttä Globeen noin vuosi sitten nähtyään lehti-ilmoituksen maailmankiertueesta.

– Kehuimme teatteriamme ja he ottivat yhteyttä meihin viime marraskuussa. Heillä oli hinta, ja se sopi meidän budjettiimme, Holmström kertoo.

Se on kansanteatteria sanan varsinaisessa merkityksessä.

Dick Holmström

Holmström arvelee, että Globe kiinnostui ÅST:stä, koska kyseessä on Suomen vanhin teatteri. ÅST täyttää tänä vuonna 175 vuotta. Holmströmin mukaan Globea oli lähestynyt myös jokin helsinkiläinen teatteri.

Holmström näki Globen esityksen Lontoossa muutama viikko sitten.

– Se on kansanteatteria sanan varsinaisessa merkityksessä. Köyhälistö seisoi permannolla tihkusateessa ja seinustalla on aitioita. Shakespeare-friikit nauttivat esityksestä täysin siemauksin ja jokainen nyanssi otettiin vastaan asiantuntevasti, Holmström kuvailee.

Holmströmin mukaan Globen esitys on lavasteellisesti riisuttu ja juonta viedään eteenpäin perinteisesti. Näyttelijäntyö on hänen mukaansa huippuluokkaa ja tulkinnassa on keveyttä, jollaista hän ei ole muissa Hamlet-tuotannoissa nähnyt.

Hardwick: Hamlet on näyttelijöiden juhla

Englantilais-suomalainen teatteriohjaaja Neil Hardwick pitää Hamletia näyttelijöiden juhlana. Hänen mukaansa näytelmä antaa tilaisuuden kokea huippunäyttelemistä.

– Siinä on järisyttävän hyviä rooleja. Se on täydellinen näyttelijöiden juhla, Hardwick sanoo.

Hardwickin mielestä Hamlet on brittiläisen näytelmäkirjallisuuden helmi ja Shakespearen paras näytelmä, vaikka muitakin hyviä löytyy. Ainoa toisen näytelmäkirjailijan teos, joka nousee yhtä korkealle, on hänen mukaansa Samuel BeckettinWaiting for Godot.

En silti kestäisi modernisoitua esitystä, jossa Hamlet ottaa itsestään koko ajan selfietä.

Neil Hardwick

Hamletin teemat ovat Hardwickin mielestä yhtä relevantteja tänä päivänä kuin runsaat 400 vuotta sitten. Nykypäivälle merkityksellisenä hän näkee erityisesti Hamletin "murrosikäisen obsession siitä, miten hän näkee itsensä ja kuinka muut näkevät hänet". Hamlet on hänen mielestään älykäs, mutta tunne- ja intiimitasolla kypsymätön.

– Tämä jos mikä on relevanttia nykypäivälle. Meidän aikamme on hyvin, jopa sairaalloisen narsistinen. En silti kestäisi modernisoitua esitystä, jossa Hamlet ottaa itsestään koko ajan selfietä, Hardwick lohkaisee.