1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Liika vauhti ja tiukka mutka muuttivat Ilpon elämän

Ilpo Lehojärvi oli 17-vuotias ja matkalla autolla kavereiden kanssa baariin, kun kurvi osoittautui liian tiukaksi suhteessa vauhtiin. Vieressä istunut tyttö kuoli ja Ilpon terveen miehen päivät päättyivät siihen. Katkeruutta ei jäänyt, eikä autoiluharrastuskaan loppunut tuohon. Ohjeita nuorille innokkaille kuskeille Ilpolla on silti muutamia. Yksi niistä on: laita turvavyöt kiinni. Aina.

liikenne
Ilpo Lehojärvi
Ilpo LehojärviIlpo Lehojärvi

Kannuslainen Ilpo Lehojärvi tietää, mitä voi käydä, kun nuoruus, auto ja liian kova vauhti yhdistyvät huonolla tavalla.

Vuosi oli 1980 ja päivä torstai, kun kaveriporukka lähti iltamyöhällä matkaan kohti baaria Lohtajalla. 17-vuotias Ilpo istui hiljattain kortin saaneen kuljettajan takana uudehkossa Saab 99:ssa.

– Meitä oli neljä autossa. Matkaan päästiin. Kunkaantiellä rallikielellä sanottuna kirraava vasen olikin liikaa kiristyvä kurvi. Vauhtia oli liikaa, ei kääntynyt, meni ojaan, muistelee Ilpo Lehojärvi rauhallisesti.

Hän ei tiedä, paljonko mittarissa oli. Eikä muistikuvista ole apua:

– Minulla on muisti pyyhkiytynyt pois koko tapahtumasta. Pari, kolme kilometriä aikaisemmin vielä muistan, mutta itse tapahtuneesta en mitään.

Myöhemmin Lehojärvi kuuli, että auto oli luistanut kylki edellä ojaan, tehnyt parinkymmenen metrin ilmalennon pellolle ja pyörinyt siellä. Ilpo itse oli lentänyt jossain vaiheessa takasivuikkunasta. Myös etupenkkiläiset lensivät autosta ulos. Kaikkein huonoimmin kävi Ilpon vieressä takana istuneelle kuljettajan tyttöystävälle: tämä kuoli tapahtumapaikalla.

Turvavöitä ei ollut kenelläkään.

– Turvavyöt olisivat pelastaneet kaikki.

Kallovedossa kaksi kuukautta

Ilpon terveen miehen päivät päättyivät tuohon iltaan. Hän lensi selkä edellä pellolla olleeseen turppaaseen eli tiheään heinäkasvustoon, joka halkaisi selkänikaman.

– Taju palasi sairaalassa, kun mentiin röntgeniin ja kädet väännettiin taaksepäin. Sattui selkään.

Kädet toimivat, mutta rintalastan korkeudelta auki revennyt nikama vei jalat. Lehojärvi oli myös pari kuukautta kallovedossa:

Taju palasi sairaalassa, kun mentiin röntgeniin ja kädet väännettiin taaksepäin. Sattui selkään

Ilpo Lehojärvi

– Kahdeksan kiloa puntteja ruuveilla päähän kiinni. Ne roikkuivat sängyn päädyssä. Narulla vedettiin niskaa ja selkää, ettei tulisi enempää vahinkoa.

Keskusteluissa lääkärin kanssa Ilpolle ei juuri annettu toiveita liikkumisesta.

– Sanottiin, että mahdollisuus on palautua. Mutta ei palautunut. Tai osittain on helpottanut.

Synkistely ja syyttely eivät kuulu kuvioon

Makaaminen ei ollut rankkaa, mutta tunteet olivat.

– Meinasi mennä synkällekin puolelle. Mutta onneksi olivat kaverit, jotka pitivät mielen korkealla. Kävivät päivittäin katsomassa. Siihen suhtautui niin, että mennään nyt sitten tällä, mitä on ja katsotaan eteenpäin.

Vieressä istuneen tytön kuolema oli vaikea pala. Se pisti miettimään, miksi ei itse mennyt. Sittemmin Ilpo on oppinut suhtautumaan positiivisesti asioihin eikä hän esimerkiksi syyttele kuljettajaa kovasta ylinopeudesta:

– Veikkaan, että jos olisin itse ollut ratissa, samalla lailla olisi mennyt.

Turvavyöt olisivat pelastaneet kaikki

Ilpo Lehojärvi

Kaveriporukan kyyti ei aina ollut yhtä kovaa. Tuollakaan kertaa ei ollut kiire.

– Se vain tuntui jotenkin hauskalta.

Autoilu ei jäänyt onnettomuuteen

Autojakaan Lehojärvi ei alkanut onnettomuuden jälkeen karsastaa, päinvastoin. Hän pystyy ajamaan, harrastaa vanhoja autoa ja on niin ajanut rallia kuin toiminut kartturina. Harrastuspaletista löytyy myös taidetta ja koskenlaskentaa.

– Ei ole tavallaan mistään jäänyt paitsi.

Nykyisille vauhdista pitäville kuskeille Lehojärvellä on kuitenkin pari neuvoja. Hän kehottaa nostamaan turhan raskasta kaasujalkaa. Jaos kilpailla pitää, kannattaa valita asianmukainen paikka eli moottorirata ja jättää kaverit kyydistä.

– Ja turvavyöt kiinni. Aina.

Lue seuraavaksi