Uusi kuntokeskus ottaa jäseniksi vain ylipainoisia – kilpailija epäilee kannattavuutta

Kuopiossa aloittavan kuntokeskuksen yrittäjä korostaa painonpudotuksen sijaan parempaa kuntoa ja hyvinvointia eikä aio omien sanojensa mukaan edes kilpailla muiden kuntosalien kanssa. Valtakunnallisen liikuntakeskuksen toimitusjohtaja puolestaan arvioi, että ulkonäköön liittyvä kynnys tulla kuntosalille on madaltunut kymmenessä vuodessa selvästi.

Kotimaa
Kuntoilijoita bodypump-tunnilla
Yle

Kuopiossa aloittaa viikonloppuna kuntokeskus, joka markkinoi itseään "Suomen ensimmäisenä suurenmoisille ihmisille" tarkoitettuna kuntokeskuksena. Kuntokeskus Alfidoon otetaan asiakkaiksi vain henkilöitä, joiden painoindeksi on vähintään 30. Jos tämä kriteeri ei täyty, vyötärönympäryksen on oltava naisilla vähintään 90 senttimetriä ja miehillä metrin.

Kuntokeskuksia on suunnattu esimerkiksi naisille tai seniori-ikäisille, mutta Alfidon yrittäjä Janne Sallinen ei ole vielä kohdannut toista pelkästään ylipainoisille tarkoitettua kuntosalia. Pyrkimyksenä on lieventää kuntosalille menemisen ulkonäköpaineita ja keskittyä painon sijasta kunnonkohotukseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Esimerkiksi vaakaa ei salin asiakkaille ole edes tarjolla.

Muun muassa Kuopion seudulla on käynnissä kova kuntosalibuumi. Viime sykystä lähtien kaupungissa on avautunut useita uusia kuntokeskuksia. Sallinen sanoo, että hän ei edes yritä kilpailla muiden kuntosaliketjujen kanssa, vaan tavoitteena on löytää asiakkaiksi niitä ihmisiä, jotka eivät käy ns. tavallisilla kuntosaleilla.

– Suurin osa kuntokeskusten tarjonnasta on luotu kovakuntoisten ja nuorten ihmisten näkökulmasta. Tällaiselle salille meneminen voi olla nöyryyttävä kokemus. Esimerkiksi monet isojen keskusten ryhmäliikuntatunnit ovat huonokuntoisille aivan liian rankkoja, Sallinen arvioi.

Tiukka profilointi arveluttaa valtakunnallista toimijaa

Ympäri Suomea toimivan Fressi-ketjun toimitusjohtaja Hannu Välikoski ei halua teilata kuopiolaistulokkaan yritysideaa, mutta epäilee, riittääkö liian tiukasti profiloidulle kuntokeskukselle asiakkaita.

– Suuressa maailmassa se voi toimia, mutta Suomessa volyymit ovat rajallisia. Perusasiakkuus maksaa kuitenkin 60–70 euroa kuukaudessa eli puhutaan aika pienistä summista. Liian tiukasta profiloinnista voi koitua ongelmia, Välikoski sanoo.

Suuressa maailmassa se voi toimia, mutta Suomessa volyymit ovat rajallisia.

Hannu Välikoski

Erilaiset tietyille ryhmille profiloidut tuotteet ovat kuitenkin lisääntymään päin. Esimerkiksi toinen valtakunnallinen kuntokeskus Elixia ryhtyi muutama vuosi sitten tarjoamaan palvelukonseptia nimenomaan painonpudotukseen tähtääville ja samantyyppisiä painonpudotusryhmiä on muillakin toimijoilla, myös Fressillä.

– Näihin erityisryhmiin osallistuvat ovat kuitenkin vain muutama prosentti asiakaskunnastamme, Fressin toimitusjohtaja Hannu Välikoski huomauttaa.

Elixian ryhmäliikunnan tuotepäällikkö Inka Hase arvioi, että esimerkiksi television painonpudotusohjelmat ovat lisänneet tällaisten ryhmäliikuntamuotojen kysyntää.

– Lisäksi meille on tullut viime vuosina useita tuotteita, jotka on suunnattu kovaa treenaaville. Kovaa treenaaminen on ollut viime vuosina trendi, Hase kertoo.

Hasen mukaan Elixialla tuotekehitys on perustunut jo usean vuoden ajan siihen, että Suomeen tuodaan sellaisia liikuntatuotteita, mitkä ovat suosittuja ulkomailla. Silti läheskään kaikki ulkomailla suositut liikuntamuodot eivät välttämättä sovikaan Hasen arvion mukaan Suomeen.

Moni karttaa yhä kuntosaleja ulkonäköasioiden vuoksi

Fressin toimitusjohtaja Hannu Välikoski myöntää, että epävarmuus omasta ulkonäöstä vaikuttaa yhä siihen, miksi jotkut ihmiset karttavat kuntosaleja. Välikosken mukaan suhtautuminen on kuitenkin muuttunut merkittävästi kymmenessä vuodessa.

– Kuntosaleilla käyminen on ajan ilmiö. On huomattu, että siellä käy isompiakin ihmisiä ja kynnys on madaltunut, Välikoski sanoo.

Niinkin voi käydä, että kiitämme pitkästä asiakassuhteesta ja suosittelemme toista kuntosalia

Janne Sallinen

Suurenmoisten ihmisten kuntosalin yrittäjä Janne Sallinen on avajaisviikonlopun alla toiveikas. Aloitusbonuksena markkinoituun ilmaiseen viikkoon on tarttunut jo noin kahdeksankymmentä asiakasta.

Mutta mitä tapahtuu, jos asiakas onnistuukin pudottamaan painoaan tai ulkoisia mittojaan sisäänpääsykriteerien alapuolelle?

– Mitään säännöllisiä mittauksia ei ole, mutta niinkin voi käydä, että kiitämme pitkästä asiakassuhteesta ja suosittelemme toista kuntosalia, Sallinen sanoo.