1. yle.fi
  2. Uutiset

Kaj Chydenius hakee yhä uusia säveliä koskettaviin teksteihin

Seinäjoen kaupunginteatterissa sunnuntaina vierailleen säveltäjä Kaj Chydeniuksen mukaan musiikin tehtävänä on kuljettaa runoilijan viesti kuulijan ulottuville. Chydenius aikoo jatkaa työtään niin pitkään kuin kuntoa riittää. Tänäkin vuonna hän säveltänyt jo toista sataa laulua, "yritelmää", kuten hän niitä kutsuu.

kulttuuri
Säveltäjä Kaj Chydenius.
Säveltäjä Kaj Chydenius.YLE / Sami Tammi

– Tärkein kysymys on että miten asia sanotaan, minkälaisia sävyjä siinä on. Hyvä musiikki ei riitä, on oltava myös hyvä teksti, ja sen tuominen yleisön luokse on minun tehtäväni, 75-vuotias Kaj Chydenius kiteyttää roolinsa pianon ja nuottivihon välissä.

Chydeniuksen mukaan juuri tekstit tekevät eron hänen laulujensa välillä, sillä sävelkielestä sitä tuskin löytyy.

– Tuskin kukaan osaa sanoa, mikä on 1960-luvulla tai vuonna 2014 säveltämääni, hän arvelee.

Maailmansyleilyä ja elämän suloa sekä tuskaa

Chydeniuksen tuhansien sävellysten cv:stä tunnetaan erityisesti intiimit rakkauslaulut sekä monet 1960- ja -70-lukujen poliittisen laululiikkeen tunnetuimmista kappaleista, kuten Aulikki Oksasen "Kenen joukoissa seisot?"

Sellaiset korkeat ihanteet kuten vapaus, veljeys, tasa-arvo ja demokratia eivät Chydeniuksen mukaan ole muuttuneet vuosikymmenien saatossa. Hän tunnustautuu edelleen myös taistolaiseksi, vaikka pitääkin termiä jopa pilkallisena.

– Sosialismiakin kannatan, mutta siihen pitää suhtautua uteliaasti, avoimesti ja innostuneesti. Jos se on taistolaisuutta, niin allekirjoitan ilman muuta, hän toteaa.

Pieni on kaunista

Chydenius lukee jatkuvasti sekä kotimaista että ulkomaista runoutta löytääkseen koskettavia tekstejä elämän ajattomista peruskysymyksistä, sellaisia joihin voisi säveltää "jotain pientä".

– Olen riippuvainen hyvistä runoista, koska en osaa itse niitä kirjoittaa. Esimerkiksi rakkauden alkamisen ja loppumisen välissähän on elämän koko jumaluus, hän toteaa.

Kymmenien säkeiden mittaisiin mammuttirunoihin Kaj Chydenius ei sävellysmielessä tartu. Sellaisen sijaan kolmea perussääntöä noudattava ja yhtä tavoitetta tavoitteleva laulu alkaa syntyä sellaisen "napakan" tekstin pohjalta, josta runoilijan asia tulee heti selväksi.

– Hyvä alku, innostava keskikohta ja hyvä loppu, siinä on laulu. Jos se tulee vielä kuulijaa lähelle, niin siinä on päämäärää tarpeeksi.

Lue seuraavaksi