1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Erityisluokat pääsivät mestareiden kokkausoppiin

Kotitalous on huomattu erinomaiseksi oppiaineeksi erityisopetuksessa. Esimerkiksi lahtelaisen Kärpäsen koulun yläasteen pienopetusryhmillä se on osa yleisopetusta. Keväisin lapset ja nuoret pääsevät kokkaamaan luontoon yhdessä Päijät-Hämeen keittiömestareiden kanssa.

ilmiöt
Päijät-Hämeen keittömestreiden puheenjohtaja Markku Ojala opastaa lapsia ruoanlaitossa.
Elise Tykkyläinen/ Yle

Päijät-Hämeen keittiömestareiden kevättempauksesta on jo muodostunut perinne.

– Olemme liikkeellä hyväntekeväisyysperiaatteella nyt varmaan jo seitsemättä kertaa, kertoo Päijät-Hämeen keittiömestareiden puheenjohtaja Markku Ojala.

Erityisluokanopettaja Tiina Virta kertoo, että kokkausretki on koko vuoden kohokohta.

- Sitä odotetaan pitkään ja hartaasti, jo syksystä lähtien. Mukaan pääsee aina meidän yläasteen kotitalousporukka, Virta kertoo.

Kotitaloustunneilla näkee harvoin tällaisia jötiköitä

Niko Liimatainen

Kotitalous on todettu oivaksi oppiaineeksi pienryhmäopetuksessa. Kärpäsessä kotitalous on lukujärjestyksessä pienryhmäopetuksessa olevilla kolme vuotta eli koko yläkoulun ajan.

– Siinä opitaan esimerkiksi sosiaalisia taitoja ja kehitetään motoriikkaa. Matematiikka harjoitetaan laskemalla ainemääriä ja niin edelleen. Se on monelta kantilta hyvä ja monipuolinen aine.

Mestareiden opissa

16-vuotias Niko Liimataisen kotona kokataan paljon. Makkaran paisto mestareiden rinnalla Asiakkalan Lehmonkärkeen suuntautunella retkellä on nuorelle miehelle helppo juttu.

- Kotitaloustunneilla näkee harvoin tällaisia jötiköitä, mutta kotona on eri juttu. Erityisesti siellä tykkään tehdä ruokaa ja minua kutsutaankin kotioloissa grillikeisariksi.

Erikoismakkaroiden ohella päivän menyyseen kuului tiistaina mm. loimuohta ja nuotiopullia.

Se on se, kun näkee lasten tyytyväiset ilmeet

Markku Ojala

- Ei täällä kovin montaa uutta juttua minulle tullut. Mutta opin nyt ainakin sen, että myös nuotiolla voi paistaa pullia, Niko Liimatainen kertoo.

Mestareille paras palaute on oppilaiden ilo.

– Se on se, kun näkee lasten tyytyväiset ilmeet. Ja myös muu palaute tulee suoraan ja turhia kiertelemättä, naurahtaa Ojala

Lue seuraavaksi