"Maailma muuttuu, koulunkin pitää muuttua" – Uuden mallin mukaisia opetussuunnitelmia pohditaan jo

Opetussuunnitelmat uudistuvat suomalaisissa kouluissa. Esiopetuksen, perusopetuksen ja lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteet valmistuvat tämän vuoden loppuun mennessä ja uusien suunnitelmien mukaiseen opetukseen siirrytään syksyllä vuonna 2016. Osa kouluista ja kunnista pohtii jo uudenmuotoisen opetuksen mahdollisuuksia.

Kotimaa
Koululainen piirtää.
Koululaiset osallistuivat opetussuunnitelmapohdintoihin rastikoulutuksessa Mikkelissä.Adam Bellgrau / Yle

Mikkelissä toimiva Mikael-koulu jalkautui pururadalle rastikoulutukseen pohtimaan uudenlaista opetusta. Ykkösrastilla kukin sai piirtää asian, jossa on hyvä. Kuviin ilmestyi muun muassa koiria, joita osattiin hoitaa sekä matematiikan laskuja.

– Koulun työssä on tärkeää huomioida jokaisen yksilöllistä osaamista ja toisaalta sitä, mitä osaamista kukin voisi tuoda kouluyhteisön hyväksi, oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelin ohjaava opettaja Jaana Strandman sanoo.

Yhdessä tekeminen on myös uusien opetussuunnitelmien tavoitteena, sillä ne ovat suuntaamassa koulunkäyntiä yhteisöllisempään suuntaan. Jatkossa opetuksen odotetaan palvelevan nykymaailman tarpeita mahdollisimman hyvin. Käytännössä suunnitelmat rikkovat raja-aitoja eri oppiaineiden välillä.

– Haetaan enemmän tällaisia ilmiöitä ja isompia asiakokonaisuuksia, jolloin myös lapselle muodostuu sellainen kokonaisuus opittavasta asiasta, Strandman selventää.

Yhteisopettajuus testissä Mikkelissä

Mikael-koulussa yhteistyö opetushenkilökunnan sisällä näkyy käytännössä alakoulun puolella ensi talvena niin, että käyttöön otetaan yhteisopettajuus. Jatkossa ryhmällä on nykyisen yhden sijaan kaksi opettajaa.

Mikkelissä Mikael-koulun opetusta pohdittiin pururadalla rastimuotoisesti. Opetussuunnitelmajumppaan voi saada apua muun muassa OPS-hautomosta. Opetussuunnitelmien tekoon valmentaja kaipaa ajatusta mekaanisen tekemisen sijaan.

– Mä toivoisin, että se rutistus ei olisi se kirjoittamisprosessi siinä, vaan tavallaan sitä jokapäiväistä työtä, kun mietitään opetussuunnitelman asioita. Se on koko ajan kehittyvä prosessi, opetussuunnitelmatyöskentelyn kehittäjä Iida-Maria Peltomaa toteaa.

Uuden opetussuunnitelman teossa ja tulevaisuuden koulussa pitäisi päästä ulos vanhoista kaavoista.

– Kouluhan on sellainen, että meillä on kaikilla siitä käsitys, miten koulussa ollaan, joten sen muuttaminen on hidasta. Vanhemmilla, opettajilla kaikilla meillä on seitsemän vanhasta asti kokemus siitä, millainen on koulu. Sellaiset asiat muuttuvat hitaasti. Mutta kun maailma muuttuu koko ajan, niin koulunkin pitää muuttua, oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelin rehtori Anne Korhonen päättää.