SAS:n matkustajakone joutui väistämään venäläistä tiedustelukonetta

Matkustajakone ja tiedustelukone lensivät ainoastaan 90 metrin päässä toisistaan.

Ulkomaat

Kööpenhaminasta Roomaan matkalla ollut SAS:n matkustajakone joutui maaliskuussa vaihtamaan kurssiaan välttääkseen törmäyksen venäläisen tiedustelukoneen kanssa. Läheltä piti -tilanne tapahtui Skånen eteläpuolella kansainvälisellä merialueella, kertoo Ruotsin televisio SVT.

Pian nousun jälkeen matkustajakoneen miehistö sai tiedon, että sen lentoreitillä on havaittu tunnistamaton kone. Kone ei näkynyt lennonjohdon tai SAS:n koneen omassa varoitusjärjestelmässä. Havainnon teki tutka-asema.

Koneet lensivät ainoastaan 90 metrin päässä toisistaan. Ilmailusäännöissä ilmassa olevien koneiden vähimmäisetäisyydeksi on määritelty 300 metriä.

Myöhempien tietojen mukaan tuntematon kone oli venäläinen Iljushin-20M -tiedustelukone.

Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista kerrotaan, että vastaavanlaisia läheltä piti -tilanteita ei ole sattunut Suomen lähialueilla ainakaan vuoden 2005 jälkeen.

Suurin osa tiedustelukoneista käyttää tiettävästi toisiotutkavastainta eli transponderia, joka saa ne näkymään lennonjohdon tutkissa, eivät kuitenkaan kaikki.