Helsingin fillarikansa haaveilee pelottomasta pyöräilystä

Vuosia suunnitteilla ollut pyöräreitti Hämeentielle on näillä näkymin tulossa lautakuntakäsittelyyn syksyllä. Vastustusta on odotettavissa ainakin yksityisautoilijoilta, jotka siirrettäisiin Sörnäisten rantatielle. Pyöräilijät mielivät omia kaistoja muuallekin.

Kotimaa
Hämeentiellä pyöräilevä saa väistellä joko jalankulkijoita tai raskasta liikennettä.
Hämeentiellä liikkuva saa väistellä monenlaista liikennettä.Yle/Petteri Juuti

Suvilahdessa hellittiin tiistaina aamutuimaan työmatkapyöräilijöitä reilun kaupan aamiaisella ja maksuttomalla fillarihuollolla. Öljypullon ja pumpun kanssa häärinyt Olli-Pekka Koivunen arveli, että helsinkiläiset ottavat pyöräilyn koko ajan vakavammin.

- Tämän aamun perusteella pyörien kunto näyttää paremmalta kuin vuosi sitten. Tietysti kaunis ilma houkuttelee kaikki pyörät esiin, sateen uhka voi vähän pitää himopyöräilijät liikenteessä. Silti voi kyllä sanoa, että kiinnostus on kasvanut.

Siinä missä helsinkiläiset pitävät entistä parempaa huolta pyöristään, pitää kaupunki puolestaan paremmin huolta pyöräilijöistään. Helsingin polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Janne Nurminen kiittelee kehityksen suuntaa.

- Olemassa olevaa infrastruktuuria on aina hidas muuttaa, mutta parempia merkkejä on koko ajan ilmassa.

Haaveissa vähemmän vaarallinen fillarointi

Vaikka yhä useampi nuori helsinkiläinen jättää ajokortin kokonaan ajamatta, on pääkaupunkiseudun autojen määrä kasvanut puolella miljoonalla parissakymmenessä vuodessa. Kehitys ei ole sen paremmin liikennesuunnittelijoiden kuin ympäristöihmistenkään mieleen.

Helsinki tavoittelee pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattamista nykyisestä kuudesta prosentista kymmeneen seuraavien kuuden vuoden aikana. Siksi fillarikansaa kuunnellaan nyt entistä herkemmällä korvalla.

Kun sompailee autoteillä autojen tai bussien seassa, niin kyllä siellä on sellaisia vähältä piti -tilanteita.

Pyöräilyaktiivi Ida Vartiala

Päällimmäinen toive Suvilahden aamukahvittelijoiden keskuudessa oli, etteivät pyöräilijät joutuisi enää väistelemään joko kiukkuisia jalankulkijoita tai raskaita ajoneuvoja. Pyöräkilpa Tour de Helsinkiä puuhaava Ida Vartiala rakastaa maantiepyöräilyä, mutta kaupungissa ajaminen on hurjaa puuhaa.

- Ei mua pelota, mutta kun sompailee autoteillä autojen tai bussien seassa, niin kyllä siellä välillä on sellaisia vähältä piti -tilanteita. Olisi kyllä syytä tehdä ripeällä tahdilla asioille jotain.

Samoilla linjoilla on kesät talvet töihin polkeva Mikko Soininvaara.

- Kauppatori nyt on ihan niitä kriittisimpiä mun työmatkani varrella. Siellä saa väistellä turisteja, kun ne pällistelevät siellä. Pyöräily pitäisi rinnastaan muuhun ajoneuvoliikenteeseen omilla kaistoilla ja erottaa selkeästi jalankulusta.

Hämeentien pyöräkaistojen kohtalo ratkeamassa

Pyöräilijät ovat janonneet omia kaistoja etenkin Hämeentielle, jossa puikkelehtiminen on paitsi raivostuttavaa myös vaarallista. Asia piti tuoda lautakuntakäsittelyyn jo keväällä, mutta suunnitteluvaikeuksien vuoksi se on lykkääntymässä syksylle.

Hämeentien varrella asuu ja työskentelee tuhansia pyöräilijöitä. Pyörällä pitää päästä joka paikkaan.

Helsingin polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Janne Nurminen.

Lauantaina järjestettävässä Fillarikansan kevätjuhlassa käynnistetään nimenkeruu kansalaisaloitteeseen, jonka turvin varmistetaan pyöräkaistojen eteneminen ainakin valtuuston esityslistalle asti. Vaadetta vauhditetaan jo tiistaina kriittisellä pyöräretkellä. Helsingin polkupyöräilijöille asia on nyt ykkösprioriteetti.

- Hämeentien varrella asuu ja työskentelee tuhansia pyöräilijöitä. Pyörällä pitää päästä joka paikkaan, painottaa puheenjohtaja Janne Nurminen.

Äänekkäintä vastustusta ajatus herättänee niissä yksityistautoilijoissa, jotka joutuisivat siirtymään Sörnäisten rantatielle läpiajokiellon ja autokaistojen karsimisen myötä. Pyöräilyaktiivi Aliisa Priha arvelee, että pahin este sujuvan pyöräilyn tiellä onkin asenteissa. Erilaiset kulkijat ovat aivan suotta napit vastakkain, kun rullaava liikenne helpottaisi kaikkein elämää.

- Asioiden pitäisi muuttua sekä pyöräilijöiden päässä että autoilijoiden. Pitäisi olla kunnioitusta molempaan suuntaan.