1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Vanha miinasaari herää henkiin Suomenlinnan kainalossa

Helsingin edustalla oleva piskuinen Lonnan saari vapautui puolustusvoimilta jo 15 vuotta sitten, mutta sähköttömän ja rapistuneen saaren saaminen vieraskuntoon on vienyt aikaa. Saari avautuu kaikelle kansalle lauantaina ja sen toivotaan osaltaan virkistävän Helsingin vesiliikennettä.

Kotimaan uutiset
Lonnan saareen johtaa vanhat kiskot sen sotilassaari-ajoilta.
Yle

Suomenlinnan kyljessä miltei huomaamattomana uinunut Lonnan saari odottaa vierailijoita. Maa on vielä osin myllättynä, sillä entisen miinasaaren mullat on pitänyt monin paikoin vaihtaa muun muassa ruutijäämien vuoksi, mutta lauantaista alkaen saari on kaikille avoinna.

Ensivaiheessa Lonnaan avautuvat kahvila ja ravintola sekä näyttelytiloja. Tulevina vuosina vanhoissa miinavarastoissa voi tanssia vaikka häitä ja rantaan on suunnitteilla yleinen sauna.

Töitä Lonnassa riittää vielä useille vuosille, tietää toiminnasta vastaavan Fregatti Oy:n toimitusjohtaja Ville Wäänänen.

- Paljon tehtävää on pelkästään siinä, että saadaan Lonna ihmisten tietoisuuteen. Saaren ohihan menee vuosittain jopa miljoonia ihmisiä, mutta se on ollut niin suljettu koko historiansa ajan, että se on jopa poistunut ihmisten mielistä.

Miinavarastosta osaksi Unescon maailmanperintöä?

Pienellä saarella on suuri historia. Siitä kertovat myös laivojen magneettisuuden poistoon käytetyt koneet, jotka odottavat kunnostustaan ravintolan seinän takana. Sotien jälkeen Suomenlahtikin oli monin paikoin täynnä miinoja ja demangnetisoimalla laivojen pohjat pystyttiin estämään miinojen aktivoituminen laivan lipuessa niiden ohi.

Restaurointijohtaja Heikki Lahdenmäki Suomenlinnan hoitokunnasta kertoo, että koneet on tarkoitus jatkossa kunnostaa kertomaan omaa tarinaansa saaren vaiheista.

- Täällä neuvoteltiin Suomenlinnan antautumisesta ja tämä on ollut Suomenlinnan ruutivarasto eli tämä paikka liittyy sekä Suomenlinnan että koko Suomen historiaan. Nämä tarinat ja asiat ovat todisteita siitä historiasta ja ne halutaan säilyttää tuleville sukupolville.

Naapurissa oleva Suomenlinna on maailmanperintökohde, jonain päivänä ehkä myös Lonna.

- Olemme ainakin keskustelleet Museoviraston kanssa siitä, että jonain vuonna voisimme esittää laajennusta Unescolle, niin että Lonnakin liittyisi luonnollisena osana Suomenlinnan linnoitukseen.

Saarihyppely ei Helsingissä onnistu

Lonnaan pääsee viikonlopusta alkaen vesibussilla, joka pysähtyy myös Suomenlinnassa. Se on sikäli harvinaista, että yleensä Helsingin vesibussit vievät vieraansa vain yhteen kohteeseen.

Sekä lonnalaiset että Suomenlinnan hoitokunta toivovat, että saaren avautuminen raivaisi väylää myös laajemmalle vesibussiliikenteelle.

- Kun saaria avautuu enemmän ja muun muassa Kruunuvuorenranta rakentuu tässä Kruunuvuorenselällä, kysyntää rengasmaiselle vesibussiyhteydelle tulee varmasti yhä enemmän. Toivottavasti tulevaisuudessa on mahdollista saada HKL:n ympärivuotinen lauttaliikenne ainakin tietyille saarille, sanoo Heikki Lahdenmäki.

Myös Lonnassa pitkäaikaisena vuokralaisena aloittanut Ville Wäänänen näkee, että vesiliikenteen kehittäminen on kaupungin kannalta tärkeää.

- Helsingin vesiliikenne on tällä hetkellä hyvin pitkälti tiettyyn kohteeseen, mutta kun kaupunki kehittyy koko ajan, on mielestäni itsestäänselvyys, että jossain vaiheessa pitää saada linjaliikenne, joka ajaa Helsingin niemen ympäri ja siihen olisi luonnollista yhdistää reittimahdollisuuksia niin, että pystyttäisiin vapaammin liikkumaan myös saarten välillä.

Helsinki markkinoi itseään mielellään merellisenä kohteena ja kaupunkina, mutta paljon puhuttu merellinen Helsinki on vielä kovin rajattu, Wäänänen huomauttaa

- Oikeastaan kymmeniin vuosiin ei ole hirveästi tullut uusia saarikohteita Helsingin edustalla. Nyt avautuu Lonna ja jos vielä saadaan Vallisaari, Kuninkaansaari sekä uudet asuinalueet ja liikennettä niiden välille, niin kyllä se merellisyys alkaa pikkuhiljaa toteutua. Mutta kyllä meillä on vielä paljon töitä Helsingissä sen eteen tehtävänä.

Lue seuraavaksi