Tutkimus: Skootterit ovat kehitysmaissa supersaastuttajia

Tutkijaryhmä laski, että käytettyyn polttoaineeseen suhteutettuna kaksitahtinen skootteri puskee savusumun aineksia paljon enemmän kuin pahimpina saastuttajina pidetyt raskaat dieselajoneuvot.

Ulkomaat
Mies ja lapset skootterin päällä.
Nepalilaisisä kuljetti lapsiaan skootterilla hindujen festivaalin aikaan Katmandussa lokakuussa 2012.Narendra Shrestha / EPA

Kehitysmaissa erittäin tavallinen kulkuneuvo, kaksitahtinen skootteri, on suuri tekijä kaupunkien saastumisessa, kertoo tuore tutkimus. Sen mukaan esimerkiksi Thaimaan pääkaupungissa Bangkokissa skootterit näyttävät olevan merkittävin liikennesaasteiden syytäjä.

Syypää on kaksitahtiskootterien polttoaineena käytetty öljyn ja bensiinin sekoitus. Se päästää ilmaan suhteessa paljon enemmän pienhiukkasia ja myrkkykaasuja kuin jopa dieselillä kulkevat bussit tai kuorma-autot, sanoo sveitsiläisen Paul Scherrer -instituutin tutkija André Prévôt.

Tutkijaryhmä laski, että käytettyyn polttoaineeseen suhteutettuna skootteri, joka on joutokäynnillä, puskee haihtuvia orgaanisia yhdisteitä eli savusumun aineksia 124-kertaisesti mihinkään muuhun ajoneuvoon verrattuna.

Syöpää aiheuttavaksi epäillyn bentseenin määriä tutkijat kuvaavat pöyristyttäviksi. Ne ylittävät pitkälti yli satakertaisesti määrät, jotka Yhdysvaltain terveysviranomaisten mukaan edellyttävät erityissuojaimia työpaikoilla. Myös EU:n turvarajat ovat selvästi matalammat.

Prévôt'n mukaan on todella huolestuttavaa ajatella, että kehitysmaiden kaupunkien liikennevaloissa monen pyöräilijän edessä tupruttaa valojen vaihtumista odottava skootteri.

Vanha skootteri on vieläkin pahempi

Tutkimuksessa lasketaan, että Bangkokin kaltaisissa kaupungeissa kaksitahtiset skootterit voivat aiheuttaa 60–90 prosenttia liikenteen hiukkaspäästöistä, vaikka skoottereiden osuus käytetystä polttoaineesta on vain kymmenen prosenttia.

Prévôt'n mukaan luku ei ole liioittelua, vaan saattaa hyvin olla jopa suurempi, sillä Aasiassa käytetyt skootterit ovat vanhempia kuin eurooppalaiset, joiden päästöistä laskelmat tehtiin. Lisäksi skoottereilla kuljetetaan Aasiassa aikamoisia kuormia – ihmisiä tai tavaraa –, mikä vaikuttaa polttoaineen kulutukseen.

Intiassa tehdyn kokeen mukaan sikäläiset rikšantakseina käytetyt skootterit päästävät saasteita viisi kertaa eurooppalaisskootterin määrän.

Kiinassa ongelma tiedostettiin 1990-luvulla, ja monet kaupungit alkoivat kieltää tai rajoittaa skoottereilla ajelua. Ero näkyy verrattaessa skootterit sallivaa Dongguania ja ne kieltänyttä Guangzhouta, joiden välillä on 60 kilometriä. Guangzhoun kaduilla on enemmän liikennettä, mutta ilmassa on vähemmän haihtuvia orgaanisia yhdisteitä kuin Dongguanissa.

Tutkimus on julkaistu Nature Communications -lehdessä.

Lähteet: AFP, Yle Uutiset