Videobloggarit opinahjonsa sanansaattajina – diginatiiveja puhuteltava uusin konstein

Miten oppilaitos voisi houkutella ja puhutella y-sukupolvea, joka on kasvanut uuden viestintätekniikan mukana - diginatiiveja, joille tietoverkko on toinen koti ja itsestäänselvyys? Hämeen ammattikorkeakoulun ratkaisu: opinahjo pyysi vapaaehtoisia opiskelijoita tekemään kahden kuukauden ajan videoblogeja opinnoistaan.

ilmiöt
Videobloggaajat Emmi Nieminen ja Oskari Virtanen
Nina Keski-Korpela / Yle

Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Stories (siirryt toiseen palveluun) -videoblogiin syntyi 22 videobloggaajan voimin kahdeksan viikon aikana 170 videota. Katselukertoja on jo kertynyt kymmeniä tuhansia ympäri maailman.

Yksi vloggaajista oli Oskari Virtanen, 23-vuotias agrologiopiskelija HAMKin Mustialan yksiköstä Tammelasta. Hän on kotoisin maatilalta Vihdissä, ja on opiskellut aiemmin urheilujournalismia vuoden verran Helsingissä. Hänellä oli siis jo aiempaa kokemusta videoiden tekemisestä.

– Videobloggaamisesta minulla ei silti ollut mitään kokemusta, ja tämä olikin ihan hauska kokemus ja toi uutta osaamista. Kuvasin koulua, koulumaailmaa, kavereita, normaalia opiskelijaelämää, mitä Mustialassa on.

Vapaaehtoiset videobloggaajat esittelivät opiskeluaan avoimesti, mikä hyödyttää oppilaitoksen markkinointia uusien opiskelijoiden houkuttelemiseksi.

– Jos haluaa hakea kouluun, niin kouluthan tekevät omaa markkinointimateriaaliaan, mutta jos haluaa nähdä todellista arkea, niin tämä on hyvä tapa. Saa nähdä sekä hyviä että huonoja hetkiä, Virtanen kertoo.

Videoblogi tuo henkilökohtaisen julkiseksi

Kohta 24-vuotias Emmi Nieminen Hämeenlinnasta esitteli puolestaan muotoilun opintojaan vloggaamalla. Syksyllä valmistuva Emmi pitää hankkeen antina muun muassa videonmuokkausohjelmien käytön oppimista.

On eri juttu kirjoittaa tekstiä, kun takana voi olla millainen ihminen tahansa, mutta videokameralla paljastat itsesi koko maailmalle.

Emmi Nieminen

– Se jätti myös uskallusta lähteä kokeilemaan uutta asiaa, ja kokemusta siitä, millaista videobloggaaminen on. Se on aika hankalaa loppujen lopuksi. Mistä kuvaa, mikä ihmisiä kiinnostaa.

– Siinä mennään niin henkilökohtaiselle tasolle. On eri juttu kirjoittaa tekstiä, kun takana voi olla millainen ihminen tahansa, mutta videokameralla paljastat itsesi koko maailmalle, Emmi Nieminen puntaroi.

– Niin, teetkö itsellesi vai katselijoillesi? Minulle se, mitä kerron itsestäni oli kaikkein hankalinta: millaisen kuvan annan itsestäni? Haluan olla mahdollisimman oma itseni kuitenkin, säestää Oskari Virtanen.

Yleisön ja vloggaajan suhde

Menestyvällä vlogilla voi olla jopa miljoonia katsojia. Ajattelevatko videobloggaajat yleisöään, sen toiveita ja odotuksia? Tuleeko katsojalukupaineita?

– Aloitin ajatellen, että "tästä tulee paras video ever", mutta sitten tuppasi laskemaan, ehkä tuli jopa aidompaa loppua kohden. Minusta tuntuu, että vloggaaja aloittaa itselleen, mutta jos se menestyy ja katselijoita tulee tuhansia, niin se kääntyy niin, että sitä ajattelee enemmän mitä katsojat haluavat, koska ne janoavat koko ajan lisää, kertoo Oskari Virtanen.

Aloitin ajatellen, että "tästä tulee paras video ever", mutta sitten tuppasi laskemaan, ehkä tuli jopa aidompaa loppua kohden.

Oskari Virtanen

– Ekaan videoon taisi mennä seitsemän tuntia, kun opettelin käyttämään ohjelmia ja kaikki piti ottaa uudelleen. Mietin, voinko sanoa näin tai näytänkö ihan hölmöltä, pohti Emmi Nieminen.

Vloggaamisen jatkaminen "omiin nimiin" kuitenkin jäi kiinnostamaan.

– Kyllä jäi kipinä! On niin paljon kuvattavaa koulun puolella. Himottaisi tehdä opiskelusta pieniä videoita, ja nyt kun ei ole aikarajaa julkaisussa, niin voisi käyttää enemmän aikaakin ja tehdä paljon mahtavampia videoita, innostuu Emmi Nieminen.

HAMKin videobloggaus on poikinut Oskari Virtasellekin jatkoa.

– Meillä on Osuuskunta Coetus, mikä kuuluu Mustialassa oppimismalliin. Kun olin tässä videobloggaamisessa mukana, niin joku oli nähnyt sen videon ja otti yhteyttä, että hei, haluaisitko tehdä meidän kanssa yhteistyötä. Eli saatiin oikea asiakascase ja syksyllä aletaan tehdä yhteistyötä. En olisi ikinä kuvitellut, että se poikii tällaista, oikeita asiakkaita, hän kertoo tyytyväisenä.