Espoossa kaivataan yhä omaa liikennepuistoa

Espooseen kaivataan edelleen omaa liikennepuistoa. Kaupungin ainoan liikennepuiston ylläpitäminen lopettettiin jo parikymmentä vuotta sitten, eikä uutta puistoa ole sen jälkeen rakennettu. Myös lähitulevaisuus näyttää huonolta, koska Espooseen ei ole suunnitteilla uusia liikennepuistoja.

Kotimaa
Espoon liikennepuisto
Karamalmin liikennepuisto Espoossa.

Espoon Kerassa sijaitsevan Karamalmin liikennepuistossa kävijää odottaa lohduton näky. Takavuosina ahkerassa käytössä ollut puisto on nyttemmin ränsistynyt ja vesakoitunut. Virallista liikennepuiston asemaa sillä ei ole ollut enää vuosikymmeniin.

– Tämähän on aikanaan ollut avonainen, hieno ja siisti liikennepuisto. Huussia ja huoltorakennusta on löytynyt ja isä aikanaan kertoi, että 1960-luvulla kun hän oli täällä niin oli myös lainattavia välineitä. Polkuautoja ja vastaavaa, muistelee Tony Hagerlund.

Nyt puistoon eksytään lähinnä satunnaisesti. Kaupunki aikoo tulevaisuudessa kunnostaa pahoin kärsinyttä puistoaluetta, mutta liikennepuistolle saadaan heittää jo lopulliset hyvästit.

– Tulemme kunnostamaan sitä aluetta, mutta liikennepuistoteemana sitä ei toistaiseksi ainakaan lähdetä suunnittelemaan eikä ylläpitämään, kertoo viheraluepäällikkö Leena Ihalainen Espoon kaupungilta.

Hagerlund näkee asian toisin. Puiston kupeeseen kaavaillaan parhaillaan liiketiloja ja asuntoja, ja ainakin hänen mukaansa liikennepuisto sopisi teemaan kuin nenä päähän.

– Siinä kohtaa kun Keraa ja yleisemmin tätä aluetta mietitään uusiksi, niin kannattaisi pohtia onko tämä puisto tai osa siitä mahdollista jättää edelleen vanhaan käyttöön. Kun viereen tulee paljon asukkaita niin tässä olisi vieressä paljon käyttöä, väläyttää Hargerlund.

Espoossa on jo pitkään haaveiltu omasta liikennepuistosta. Tällä hetkellä lähin puisto löytyy Helsingistä. Kaupunkilaisten odottaminen jatkuu vastaisuudessakin sillä liikennepuistoja ei kaupunkiin ole lähivuosina suunnitteilla.

– Liikennepuistoissa on kuitenkin se etu, että siinä oppii käytännön tärkeitä taitoja, muistuttaa Hagerlund.