Sisäfilee jää kuluttajilta kaupan tiskiin – kauppakassit täytetään tarjousjauhelihalla

Kalliimpien lihatuotteiden kysyntä on laskenut entisestään ja arkisempikin liha tekee parhaiten kauppansa, kun se on hyvässä tarjouksessa. Lihakauppiaille pilkahduksen paremmasta tuo lähestyvä grillikausi.

talous
Lihapaloja kaupan lihatiskillä.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Kuluttajat maksavat yhä vähemmän lihasta. Suuntaus on ollut sama jo muutamia vuosia, mutta viime aikoina ostajat ovat ryhtyneet yhä säästeliäämmiksi.

Kuopiolaisen Savo-Karjalan Lihan toimitusjohtajan Jouko Koistisen mukaan esimerkiksi kotimaista naudan sisäfileetä on vielä jokunen vuosi sitten ostettu jopa 50 euron kilohinnalla. Nyt tätäkin kallista ruhonosaa on myyty jopa alle 30 euron kilohintaan.

Hinnanalennuksesta huolimatta naudan sisäfileetä menee tavallisessa marketissa vain vähän. Valikoimissa sitä pitää silti olla.

– Se on vähän sellainen imagotuote, toteaa kuopiolaisen K-citymarket Kolmisopen kauppias Jari Kostilainen.

Kostilaisen mukaan edullisempiakaan lihoja ei ole pitkiin aikoihin myyty näin halvalla. Atrialla muutosta kuluttajien käyttäytymisessä ei nähdä ihan yhtä dramaattisena. Yhtiön lihatuotteiden keskihinnat ovat olleet alkuvuodesta pari prosenttia alhaisempia kuin samaan aikaan viime vuonna.

Atrian markkinoinnista ja tuotekehityksestä vastaavan johtajan Pasi Luostarisen mukaan keskihinnan aleneminen johtuu lähinnä siitä, että ihmiset ovat siirtyneet hieman enemmän huokeimpiin lihatuotteisiin.

Huokeat lihat jyräävät

Esimerkiksi ravitsemuskeskustelussa esiin nostettu ajatus siitä, että ihmiset voisivat vaikkapa syödä vähän kalliimpaa lihaa mutta harvemmin, eivät kauppiaan havaintojen mukaan ole vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen.

Liha liikkuu, mutta se on jauhelihaa ja etenkin halpaa jauhelihaa.

Jouni Ruotsalainen

Myös erilaiset ihanteet hukkuvat talouskurimukseen.

– Puhutaan nyt sitten luomusta tai reilusta kaupasta, niin kyllä tässä mennään nyt hinta edellä, Citymarketin Kostilainen kertoo.

Samansuuntainen havainto on tehty myös osuuskaupan puolella.

– Liha liikkuu, mutta se on jauhelihaa ja etenkin halpaa jauhelihaa sekä halpaa broileria. Jos liha on liian kallista, se ei yksinkertaisesti tee kauppaansa, vahvistaa Kuopion Prisman johtaja Jouni Ruotsalainen.

Citymarket-kauppias Kostilaisen mukaan kuluttajat suosivat huokeaa ja vähärasvaista broileria jopa niinkin paljon, että sitä voi olla hankala saada riittävästi. Saatavuusongelmia tulee etenkin silloin, kun siipikarjan liha on samaan aikaan useammalla liikkeellä tarjouksessa.

Halpaa makkaraa

Kuopiolaisen liha-alan yrityksen tiskillä on kesää kohti alkanut näkyä kuitenkin merkkejä pienestä muutoksesta: viikonlopun eväisiin voidaan laittaa muutama euro lisää.

– Grillikausi alkaa pikku hiljaa ja ihmiset tuntuvat kuitenkin haluavan grillituotteita ja kalliimpaakin lihaa, sanoo Savo-Karjalan Lihan toimitusjohtaja Jouko Koistinen.

Atrialla odotetaan parhaillaan huhtikuun lukuja, joissa näkyvät pääsiäisen vaikutukset.

– Niistä nähdään, miten herkuttelusesonki on purrut siellä, toteaa Pasi Luostarinen.

Jos oma talous ei salli isompia ruokainvestointeja, kesäkeittiön perusraaka-aineeseen roposten pitäisi riittää: kauppias Jari Kostilainen nimittäin povaa grillaajalle edullisia makkara-apajia.

– Grillimakkaroissa hintakilpailu on jo alkanut, Jari Kostilainen toteaa.