Saksalaisarvio: Robottiautoja myynnissä jo kymmenen vuoden kuluttua

Autoteollisuus valmistautuu kovaa vauhtia jo robottiautojen sarjatuotantoon. Saksalainen teknologiayhtiö Bosch arvioi, että täysin automaattisia kuskittomia autoja on myynnissä jo vuonna 2025.

Ulkomaat
Testinukke kävelemässä auton eteen koeajoradalla.
Koeajossa auton eteen säntäsi lapsinukke, jolloin auto jarrutti voimakkaasti vaikka kuljettaja ei ehtinyt reagoimaan tilanteeseen millään tavalla.Yle

Teknologiayhtiö Boschin koeajoradalla Stuttgartissa voi kokea, kuinka tulevaisuuden kuskiton auto ennakoi ja estää onnettomuuksia ihmiskuskia paremmin.

Koeajossa kuljettaja juttelee ja sählää tarkoituksellisesti eikä tarkkaile tietä, kun auton eteen säntää äkkiä lapsinukke. Auto jarruttaa voimakkaasti – siitä huolimatta, että kuljettaja ei ehdi reagoida millään tavalla äkkinäiseen tilanteeseen.

Auto jarruttaa itse, sillä siinä olevat sensorit ja videokamera huomaavat eteen tulleen esteen, ja onnettomuudelta vältytään.

Turvallisempi ajo onkin autojen tietokoneohjauksen tavoite, sanoo Boschin automaatioista vastaava johtaja, Wolf-Henning Scheider.

– Noin 90 prosenttia onnettomuuksista tiellä johtuu ajajan virheistä. Ajoassistentti auttaa välttämään onnettomuuksia jatkossa, hän toteaa.

Ajoassistentin saa jo nyt luksus-lisävarusteena

Ajoassistentti eli tietokoneohjaus ei pelkästään varoita vaan myös ohjaa autoa silloin, kun kuski ei sitä itse hoksaa tai halua ohjata.

Auto voi jo ylläpitää turvaväliä edessä ajaviin, ottaa ohjat liikenneruuhkassa ja esimerkiksi parkkeerata itsensä – ilman kuskia. Parkkiapulainen on tulossa joihinkin automalleihin myyntiin jo ensi vuonna.

Parkkiapulainen eli ”parking valet” etsii itse vapaan ruudun, ja ohjaa auton ruutuun itsenäisesti, sensorien ja kameran avulla. Jos paikka on ahdas, kuljettaja voi jopa poistua autosta ja seurata parkkeerausta auton ulkopuolelta älypuhelimen avulla.

Noin 90 prosenttia onnettomuuksista tiellä johtuu ajajan virheistä. Ajoassistentti auttaa välttämään onnettomuuksia jatkossa.

Wolf-Henning Scheider

Ajoassistenteista onkin enää lyhyt matka kokonaan kuskittomaan autoon.

Stuttgartin yliopiston automaatio- ja ohjelmistolaitoksen professori Michael Weyrich korostaa, että automatiikka tulee autoihin pikkuhiljaa, lähes huomaamatta.

– Jo nyt luksusmalleissa on lisävarusteina integroituna useita tietokoneohjelmia ja ajoassistentit lisääntyvät autoissa joka vuosi, hän luettelee.

Autonominen ajo eli robottiauto tulee siis vuosi vuodelta lähemmäksi, arvioi professori Weyrich.

Miljardibisnes autoteollisuudelle

Autoteollisuudelle kyse onkin tulevaisuuden miljardibisneksestä. Boschin johtoryhmän jäsen Wolf-Henning Scheider kehuu, että markkinat ovat erittäin dynaamiset tällä hetkellä.

– Ajoa avustavien järjestelmien markkinat kasvavat joka vuosi kolmanneksen. Bosch tavoittelee vuonna 2016 jo miljardin liikevaihtoa näillä järjestelmillä – ja pidän tätä tavoitetta realistisena, hän laskeskelee.

Robottiautoja on olemassa jo useallakin valmistajalla prototyyppeinä. Yhdysvalloissa Googlen kuskittomat autot ovat herättäneet runsaasti huomiota, ja Saksassa Daimler koeajoi viime vuonna kuskitonta mersua jo sata kilometriä.

Japanissa Nissan aikoo myydä kuskittomia autoja kuuden vuoden kuluttua.

Myös Boschilla arvioidaan, että täysin automaattisia robottiautoja saadaan sarjatuotantoon jo kymmenen vuoden kuluttua.

Tytti Sulander / Yle Uutiset, Stuttgart