Maatilojen sähköinen tukihakemus peittoaa paperin

Noin 62 prosenttia viljelijöiden tukihakemuksista jätettiin tänä kevään sähköisen palvelun kautta. Edelliseen vuoteen verrattuna kasvua oli viitisen prosenttiyksikköä ja kahden vuoden takaiseen jopa yli 16 prosenttiyksikköä.

internet
Viljelijä kävelee ohrapellossa
Mari Latva-Karjanmaa / Yle

Kun Maaseutuviraston (siirryt toiseen palveluun) viljelijöiden verkkoasiointipalvelu Vipu (siirryt toiseen palveluun) otettiin käyttöön viisi vuotta sitten, viljelijöistä noin viidennes jätti hakemuksen sähköisesti (siirryt toiseen palveluun). Sähköisen palvelun suosio on noussut tasaisesti, ja tänä vuonna 61,8 prosenttia viljelijöistä teki maatilansa tukihakemuksen sähköisesti

Ahkerimpia sähköisten tukihakemusten tekijöitä ovat Kainuun ja Pohjois-Savon ELY-keskusten alueen viljelijät. Pohjois-Savossa hakemuksista 71 prosenttia ja Kainuussa 70 prosenttia jätettiin sähköisen palvelun kautta.

Sotkamon, Kuhmon ja Kajaanin asioita hoitava Sotkamon kunnan maaseutupäällikkö Jari Korhonen kertoo, että sähköistä tukihakua tuetaan monin tavoin.

– Asiasta tiedotetaan, siihen kannustetaan ja annetaan käyttötukea. Viljelijät ovat nykyaikaisia ja käyttävät muidenkin asioiden hoidossa sähköisiä järjestelmiä. Neuvonta- ja tuottajajärjestöt ovat yhdessä asian takana, ja viesti viljelijälle on yhtenäinen.

Sähköisen hakemuksen käyttöönotto on muuttanut työtapoja niin virastossa kuin maanviljelijälläkin.

– Asiointitarve virastotalolle on vähentynyt, ja kun ennen vastaanotimme paperilomakkeita, niin nyt annamme tukea sähköisen hakemuksen täyttämisessä, Jari Korhonen selvittää.

Sivukaappaus viljelijöiden verkkoasiointipalvelusta.
vipu.mavi.fi

Maaseutuviraston tietojärjestelmäasiantuntija Jussi Peltoniemi kertoo, että sähköinen palvelu on saanut viljelijöiltä hyvän vastaanoton.

Sähköinen palvelu tarjoaa niitä tietoja, joita sinne on aiempaan hakemukseen täyttänyt. Se on ylivoimainen etu verrattuna tyhjiin paperilomakkeisiin.

Jari Korhonen

– Sähköisen tukihaun helppous ja palautuksen estävä virhehuomautus väärin täytetyistä kohdista varmasti vetoaa.

Jari Korhonen kertoo sähköisen palvelun jopa muistavan edellisen vuoden hakemuksen tiedot.

– Sähköinen palvelu tarjoaa niitä tietoja, joita sinne on aiempaan hakemukseen täyttänyt. Valtaosan asioista voi siis tarkastaa ja hyväksyä samoin tein. Se on ylivoimainen etu verrattuna tyhjiin paperilomakkeisiin, joihin alettiin aina väsätä hakemusta nollasta.

Tekniset ongelmat loppusuoran haittona

Korhosen mukaan Maaseutuviraston sähköiseen palveluun on oltu tyytyväisiä, mutta tänä keväänä ylimääräistä työtä teettivät kuormittuneet palvelimet.

– Hakuajan loppusuoralla tulleet tekniset ongelmat vaikeuttivat kovasti neuvontatyötä. Asiakastapaamisia oli sovittu paljon, mutta Maaseutuviraston verkkopalvelu ei toiminut. Työt ruuhkautuivat, ja niitä tehtiin jopa yötä myöten kiinni.

– Hakuajan jatkamisesta kerrottiin niin myöhään, ettei siitä käytännössä ollut olennaista helpotusta tilanteeseen, Sotkamon kunnan maaseutupäällikkö Jari Korhonen sanoo kolmella päivällä jatketusta hakuajasta.