Helsinki suunnittelee useita heikennyksiä vammaisten liikkumiseen

Pienituloisille liikuntarajoitteisille ja vammaisille myönnettyjen taksikyytien määrää vähennetään Helsingissä nykyisestä kahdeksasta neljään matkaan kuukaudessa. Kynnys ry:n toiminnanjohtaja Kalle Könkkölä syyttää kaupunkia lyhytnäköisistä päätöksistä ja vammaisten kyykyttämisestä.

Kotimaa
Pyörätuolia nostetaan taksin kyytiin.
Jarkko Heikkinen / Yle

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta käsittelee tiistaina vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain nojalla järjestettyjen matkojen enimmäismäärän leikkaamista puolella, nykyisestä kahdeksasta neljään yhdensuuntaiseen matkaan kuukaudessa.

Vammaispiireissä vitsaillaan, että käynnissä on vammaisten kyykytyskausi.

Kalle Könkkölä

Käytännössä monien liikuntarajoitteisten mahdollisuudet aktiiviseen elämään heikkenevät päätöksen jälkeen, sanoo vammaisten ihmisten etuja ajavan Kynnys ry:n toiminnanjohtaja Kalle Könkkölä.

– Suunnitelmat kuulostavat ankeilta ja kurjilta. Juuri vähän aikaa sitten vaikeasti vammaisilta otettiin HSL:n liput pois ja nyt seuraavassa vaiheessa vähennetään matkoja ja nostetaan hintoja. Se ei oikein tunnu reilulta. Vammaispiireissä vitsaillaan, että käynnissä on vammaisten kyykytyskausi, Kökkölä sanoo.

Matkojen vähentämisen lisäksi omavastuuosuuksia aiotaan nostaa ja yhteiskyyteihin kannustaneet alennukset poistetaan syksystä alkaen. Jatkossa enemmän aikaa vaativasta kimppakyydistä ei ole matkustajalle hyötyä.

– Tämä on paljon liikkuville todella tylyä. Kimppakyytiä nimenomaan markkinoitiin sillä, että siinä menettää vain puoli matkaa, Könkkölä huomauttaa.

Moni paikka on yhä saavuttamattomissa ilman saattajaa

Helsingin tavoitteena on säästää muutoksilla kuljetuskuluista noin 2 miljoonaa euroa vuodessa. Raha otetaan Könkkölän mukaan köyhimpien pussista.

– Kun sosiaalihuoltolainmukaisia kuljetuspalveluita vähennetään, se koskee erityisesti kaikkein köyhimpiä ihmisiä, koska nämä matkat ovat tarveharkintaisia ja niitä saavat vain pienituloisimmat.

Helsinki on Könkkölän mukaan petrannut viime vuosina esteettömyydessä paljon. Nyt hän ihmetteleekin lyhytnäköisyyttä matkojan järjestämisessä. Kuljettajan apu on edelleen korvaamaton monessa paikassa.

– Tuntuu hirveän vaikealta ymmärtää, miten siitä voi olla hyötyä, että huonosti liikkuvat ihmiset liikkuvat vielä vähemmän. Voisi kuvitella, että se muutamassa vuodessa lisää paineita laitoshuoltoon.