Kiistanalainen kyytipalvelu pyrkii Suomeen – taksinkuljettajat ihmeissään

Helsinkiin pyrkivä yritys tarvitsee jo valmiiksi kysyttyjä taksilupia toimintaansa varten. Useissa maissa Uberin toiminnan laillisuutta on selvitetty raastuvassa.

internet
Taksijono Helsingissä.
Vapaita takseja Rautatieaseman tolpalla Helsingissä.Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Älypuhelinsovelluksen avulla taksikyytejä tarjoava Uber-palvelu pyrkii Suomeen. Helsinkiin työntekijöitä hakeva yritys tarvitsee kuitenkin toimintaansa taksilupia, joille on jo ennestään paljon ottajia Helsingissä.

San Franciscossa vuonna 2009 perustettu yritys toimii tällä hetkellä yli sadassa kaupungissa 36 eri maassa. Eurooppalaisista kaupungeista Uber toimii muun muassa Tukholmassa, Lontoossa, Berliinissä ja Pariisissa.

Uber-sovellus toimii seuraavasti. Kyytiä tarvitseva henkilö etsii sovelluksesta häntä lähimpänä olevan vapaan auton ja tilaa sen. Kuljettaja saa tiedon tilauksesta sovellukseensa ja saapuu sovittuun paikkaan. Kun asiakas on perillä, kyydin maksu peritään automaattisesti hänen Uber-tilinsä kautta. Yritys ottaa 15 prosentin palkkion.

Kuvankaappaus matkapuhelimesta, jolle on ladattu Uberin sovellus.
Kuvankaappaus matkapuhelimesta, jolle on ladattu Uberin sovellus.Uber

Palvelun toimivuus perustuu kuljettajille ja asiakkaille annettaviin arvosteluihin. Huonoja arvosteluja keräävä kuski jää pian ilman asiakkaita.

Uberin toimintaperiaatteet vaihtelevat maittain. Joissakin maissa Uber-kuskin ainoat vaatimukset ovat oma auto ja vakuutus. Toisissa maissa, kuten esimerkiksi Suomessa, kuljettaja tarvitsee taksinkuljettajan ammattiajoluvan.

Vielä ei ole selvää, aikooko Uber tulla mukaan taksitoimintaan vai ainoastaan myydä palveluaan jo valmiiksi täällä oleville taksiyrittäjille. Taksitoimintaan mukaan lähteminen vaatii luvan. Helsingin taksiluvat myöntävästä Uudenmaan ely-keskuksesta todetaan, että tällä hetkellä taksilupiin on jonoa. Palvelun myymistä voi puolestaan vaikeuttaa se, että Helsingin Taksilla on jo hieman samankaltainen sovellus, TaksiMobi.

Useita oikeusjuttuja

Taksitoimintaa muistuttava Uber on joutunut oikeuteen useissa maissa ja useista syistä. Yhtiötä on syytetty muun muassa pimeästä taksipalvelusta ja taksilupajärjestelmän kiertämisestä. Viime kuussa Belgiassa oikeus kielsi yrityksen toiminnan Brysselissä juuri näillä perusteilla.

Uberin toimitusjohtaja Travis Kalanick Yhdysvalloissa vuonna 2012.
Uberin toimitusjohtaja Travis Kalanick Yhdysvalloissa vuonna 2012.Andrew Gombert / EPA

Myös Uberin hinnoittelupolitiikka on kummastuttanut. Kun hirmumyrsky Sandy riehui Yhdysvaltain itärannikolla, Uber tuplasi taksansa. Yhtiön mukaan tämä kolminkertaisti vapaiden autojen määrän.

Luonnonmullistusten lisäksi väkeä liikkeelle saavat juhlapäivät nostavat hintoja. Joissakin tapauksissa uutenavuotena matkustaja on saanut pulittaa seitsemänkertaisen maksun matkasta. Toisaalta joissakin kaupungeissa Uberin kerrotaan olevan halvempi vaihtoehto takseille.

Uber-kuljettajilla ei ole takseilta vaadittavaa taksamittaria, vaan maksu perustuu puhelimen GPS-laitteeseen. Joissakin maissa mittarittomuus on aiheuttanut ongelmia.

Taksikuskit vastustavat tiukasti

Taksikuskien tontille tuleva sovellus ei miellytä ammattikuljettajia. Brittisanomalehti Guardian kertoo Lontoon taksikuskien suunnittelevan kesäkuuksi suurmielenosoitusta Uberia vastaan. Lontoon mustien taksien kuljettajat katsovat, että Uber-kuljettajien ei tarvitse noudattaa samoja sääntöjä kuin heidän, mikä vääristää kilpailua.

Milanossa ja Pariisissa taksikuskit ovat jo järjestäneet mielenosoituksia kaupunkeihin saapunutta yritystä vastaan. Berliinissä taksiliitto on sanonut Uberin rikkovan kilpailusäätöjä, joiden mukaan limusiinikuljettajien on palattava varikolle kyydin jälkeen.

Suomessa Taksiliitosta on todettu, ettei Uberin tekniikka ole uutta, vaan suomalaisille on jo nyt tarjolla vastaavanlaiset taksisovellukset.

Mutta kyllä Uberiin myös uskotaan taksipuolella. New Yorkissa sovellus on saanut kaupungin taksi- ja limusiinikomission varapäällikön siirtymään Uberin palvelukseen.