Venäjän talousköhä tarttuu Suomen huolintafirmoihin

Venäjän talousvaikeudet tuntuvat jo suoraan suomalaisissa huolinta- ja logistiikka-alan yrityksissä. Viennin hiipuminen on merkinnyt töiden vähentymistä huolintafirmoissa. Ruplan heikkeneminen uhkaa syventää vientivaikeuksia.

talous

Palvelualojen työnantajien, PALTA:n, suhdannekatsauksessa nostetaan erikseen esiin logistiikka-alan näkymät. Katsauksen mukaan logistiikkapalvelujen tuotannon alamäki jatkui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

– Venäjän ruplan heikkeneminen tuottaa viennille omat haasteensa, mutta uskon Euroopan elpymisen kompensoivan Venäjän kaupan alamäkeä, PALTAN ekonomisti Matti Paavonen toteaa.

Esimerkiksi Kouvola Cargo Handling on kokenut huolintabisneksen ja Venäjän kaupan muuttumisen jo monen vuoden ajan. Kun transito-liikenne alkoi tyrehtyä, yhtiö mietti koko strategiansa uudelleen.

– Rakennemuutos tapahtui meidän yrityksessä jo 2008, kun transiton laajamittainen välivarastointi väheni huomattavasti. Nyt meillä on uudet asiakkaat ja uudet tavarat. Olemme onnistuneet kehittämään omaa toimintaa uusille urille, Kouvola Cargo Handlingin markkinointijohtaja Anu Kujansuu kertoo.

Takavuosina kouvolalaisyhtiön iso, 15 000 neliön varasto oli täynnä Samsungin kodinelektroniikkaa. Parhaimmillaan varaston kiertonopeus oli vain kolme päivää.

Nyt tilalle on tullut metsäteollisuuden kartonkia, sellua ja pehmopaperia. Muita tuotteita ovat muun muassa lasit ja kemikaalikontit.

Uusia asiakkaita on hankittu Venäjän lisäksi EU:n alueelta ja kauempaa idästä. Eli kaikki munat eivät ole enää samassa korissa.

Huolinta-alan yritykset ovat yksinkertaisesti tiukasti kiinni ulkomaankaupassa. Jos tuonti ja vienti eivät vedä, huolintayritykset ovat lujilla. Jos taas kauppa käy, huolinta-alallakin voi pärjätä.

Suuren suomalaisen huolintaliikkeen, Beweshipin toimitusjohtaja Bengt Westerholm arvioi, että kuljetusmäärät vähenevät edelleen.

– Aina kun on epävarmuutta, niin silloin tavaravirrat hidastuvat tai pysähtyvät, Westerholm sanoo.

Hänen mukaansa on selvää, että jos kuljetusmäärät vähenevät, kaikille ei riitä tarpeeksi tehtävää kuljetus- ja huolinta-alalla.

Myös markkinointijohtaja Anu Kujansuu huokaa, että Venäjän lähiajan kehitys on suomalaisten huolintaliikkeiden erityisseurannassa.

– Se on kaikille suuri kysymysmerkki, hän toteaa.

Palvelualojen työantajien suhdannekatsauksessa arvioidaan, että Suomen vienti Venäjälle romahtaa saman verran kuin ruplan kurssi eli noin 20 prosenttia. Toisaalta tilannetta paikkaa se, että katsauksen mukaan Euroopan vientinäkymät olisivat paranemassa.