Trafi: Finnairin moottorivikojen ja huollon ulkoistamisen välistä yhteyttä ei voida osoittaa

Ilmailua valvova viranomainen pitää Finnairin raportointikulttuuria korkeatasoisena.

Kotimaa
Hätälaskun tehneen koneen matkustajan kahdesta peräkkäin ottamasta kuvasta yhdistetty kuva Finnairin Airbus-koneen hajonneesta moottorista Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Hätälaskun tehneen koneen matkustajan kahdesta peräkkäin ottamasta kuvasta yhdistetty kuva Finnairin Airbus-koneen hajonneesta moottorista Helsinki-Vantaan lentokentällä 20. toukokuuta.Yle Uutisgrafiikka / Lähde: Jari Soininen

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ei ole löytänyt yhteyttä Finnairin viime päivien moottoriongelmien ja lentoyhtiön laitehuollon ulkoistamisen välillä.

Trafin ilmailujohtajan Pekka Hentun mukaan viime päivien moottoriongelmat ovat ilmenneet eri moottorityypeillä, jotka molemmat on aina korjattu Finnairin ulkopuolella.

– Ei voida osoittaa, että ulkoistaminen olisi syy tai lähtökohta, Henttu sanoo.

Tiistaina Finnairin kone teki hätälaskun Helsinki-Vantaalle, koska sen toinen moottori hajosi nousun aikana. Sunnuntaina taas yhtiön New Yorkin -lento laskeutui Kanadaan, koska koneen toisen moottorin tehonsäätöjärjestelmässä huomattiin vika.

Finnair ulkoisti moottori- ja laitehuoltonsa vuonna 2012 sveitsiläiseen yhtiöön.

Trafia kiinnostaa Hentun mukaan erityisesti se, olisiko viat kyetty havaitsemaan huoltotoimenpiteissä.

– Siihen tulemme kiinnittämään huomiota, mutta tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että ei olisi pystytty, Henttu sanoo.

Hentun mukaan parin viime vuoden aikana Finnair on raportoinut kymmenestä vastaavasta viasta, ja neljässä tapauksessa vika on johtanut moottorin sammumiseen tai sammuttamiseen lennon aikana.