Orkesterin takahuonearki on karua – KOMin esitys on silti silkkaa komediaa

Näyttelijä Juho Milonoff on KOM-teatterin kanssa tien päällä kuin muusikko ikään. Esityspaikkakunnilla tosin se orkesterin takahuone on pääosassa.

komedia (kirjallisuus)
Juho Milonoff
Jesse Maidell / Yle

Näyttelijä Juho Milonoff kertoo välillä törmänneensä sekaannuksiin, kun ihmiset ovat luulleet KOM-teatterin olleen liikkeellä perinteisten työväenlaulujen kanssa, kun mainoksissa on se orkesteri-sana mainittu.

Kyseessä on kuitenkin Okko Leon kirjoittama komedia. Se kertoo Milonoffin mukaan nykyisin häämuusikoina keikkailevasta bändistä, jolla on ollut joskus 90-luvulla yksi hitti.

– Tämä on komedia – ei vain bändistä, vaan työyhteisöstä. Okko Leo on käsitellyt tarkalla otteella tätä yhteisöä ja tekee samalla tutkimuksen työelämän solidaarisuudesta. Siitä on syntynyt modernia, suomalaista ratkiriemukasta komediaa.

Harvinaista komediaherkkua

Milonoff kiittelee Leon tekstiä näyttelijälle harvinaiseksi herkuksi.

– Suomessa vähemmän kirjoitetaan puhtaita komedioita ja usein ei tule näyteltäväksi valmiiksi komedian rytmiin kirjoitettua näytelmää.

Milonoff vakuuttaa kaiken hupailun alla kulkevan yhteiskunnallisen pohjavireen.

Ehkä joku vielä sen Orkesteri-ryijynkin tekee, niin sitten on kaikki taidelajit edustettuna.

– Kenen pussiiin rahat menevät ja kuka on suosittu työpaikalla ja niin edelleen. Komediasta saa myös ajateltavaa mihin tahansa työyhteisöön verrattuna. Mutta kyyneleet silmissä saa nauraa, sen voi taata.

Suosittu teksti

Okko Leon kirjoittaman Orkesterin hauskuuden ovat pistäneet merkille muutkin kuin KOMilaiset.

– Matti Ijäs valmistelee juuri elokuvaa siitä, siitä on olemassa kuunnelma ja Sami Parkkinen on tekemässä siitä romaanidramatisointia. Olemme naureskelleetkin, että enää puuttuu vain ryijy! Ehkä joku vielä sen Orkesteri-ryijynkin tekee, niin sitten on kaikki taidelajit edustettuna, Milonoff velmuilee.

Orkesteria esitetään Kemissä torstaina, perjantaina ja lauantaina, minkä jälkeen KOMin matka jatkuu Ouluun.