Mistä on ruotsalainen pornoblondi tehty?

Tukholman viinamuseossa on avattu näyttely "Ruotsalainen synti", jossa etsitään syitä Ruotsin maineeseen vapaan seksuaalisuuden maana.

Ulkomaat
Tukholmassa on avattu näyttely seksuaalisuuden historiasta.
Tukholmassa avattiin näyttely seksuaalisuuden historiasta

Sokkeloinen näyttelytila vie katsojan aikuisten maailmaan, vuosikymmenten taakse. Esillä on ruotsalaista pehmopornoa, paljasta pintaa käyttäviä mainoksia ja varhaisia valistusvideoita. Näyttelyseinien katseluaukoista voi tiirailla vaikkapa 50-luvulla kohua aiheuttanutta Hän tanssi kesän -elokuvaa. Tai italialaista mondo-dokumenttia, jossa Ruotsia kuvaillaan dramaattisin äänenpainoin kaikkinaisen turmeluksen ja seksuaalisen hurjastelun pääpaikaksi maailmassa. – On syytä mainita, että näyttely on lapsilta kielletty. Mutta aikuiset, jotka tänne uskaltautuvat, voivat poistua näyttelystä hymy huulillaan, sanoo näyttelytuottaja Anna-Karin Svanberg.

Bergmania, pornoa ja seksivalistusta

Jo 50-luvulla Ingmar Bergmanin ja muiden ruotsalaisohjaajien rohkeiksi mielletyt elokuvat alkoivat luoda mielikuvaa pohjoisesta synnin pesästä. Aikuisviihdeteollisuus ympäri maailman tarttui tilaisuuteen ja omaksui klisheen yltiöseksuaalisesta ruotsalaistytöstä. Sen yksi henkilöytymä – tummista hiuksistaan huolimatta – oli 70-luvun ruotsalainen pehmopornotähti Christina Lindberg. – Kun on monessa mukana tiettynä aikakautena, tulee samaistetuksi ruotsalaisen synnin käsitteeseen. Mutta olen vain osa sitä. Kyse on myös paljosta muusta, nykyisin toimittajana työskentelevä Christina Lindberg sanoo. Näyttelyssä kuvataan myös seksuaalikasvatusta, joka Ruotsin kouluissa tuli pakolliseksi ensimmäisenä maailmassa. 60-luvun ruotsalainen valistuselokuva Rakkauden kieli opasti e-pillerin, itsetyydytyksen ja yhdyntätekniikoiden saloihin. Ensi-ilta Lontoossa johti kymmenientuhansien ihmisten mielenosoitukseen ruotsalaista turmelusta vastaan.

Pohjoisen hurjastelijat häpesivät viinanjuontiaan

Käsitykseen ruotsalaisen synnin anatomiasta kuului paitsi erotiikka myös viina. Ruotsissa oleskellut amerikkalaiskirjailija Susan Sontag raportoi kotimaahansa 60-luvun lopulla, että ruotsalaisia riivaa seksuaalisuuden lisäksi alkoholi. Sontag kirjoitti, että valtiojohtoisen sääntelyn ja alkoholivalistuksen tuloksena ruotsalaiset häpesivät viinakaupassa käyntiään. Alkoholilla hoidettiin masennukseen taipuvaista mielenlaatua, mutta viinaan käsiksi pääseminen edellytti nöyryyttävää asiointia Systembolagetissa. Ruotsalaiset alkoivat siis saada mainetta myös ihmisinä, jotka kyllä nauttivat alastomuudestaan, mutta eivät osanneet käsitellä suhdettaan väkijuomiin. Uskonnollisissa konservatiivipiireissä Ruotsi nähtiin kauhuesimerkkinä maasta, jossa valtio on sivuuttanut kirkon auktoriteettina.

Uusi aika, uudet myytit

Myytit purkautuvat ja vaihtuvat toisiksi, kun aika kuluu ja maailma muuttuu. Tuottaja Anna-Karin Svanberg toteaa, ettei Ruotsia enää samalla tavalla pidetä synnin pesänä kuin 60- ja 70-luvuilla. Populaarikulttuurissa uudet ruotsalaiset naistyypit ovat syrjäyttämässä yksinkertaisen seksiblondin.

  • (Stieg Larssonin_ Millennium_-trilogian) Lisbeth Salanderista on tullut uusi ruotsalainen naishahmo, joka on itsenäinen, bi-seksuaali nainen, joka ei alistu yhdenkään miehen edessä.

2000-luvulla alaston iloittelu tuskin on kenenkään ensimmäinen mielikuva Ruotsista. _Ruotsalainen synti _-näyttelyn koostaneen taiteilija Peter Johanssonin mukaan nyt on siirrytty uusmoralismin aikaan. – Jopa rannoilla pukeudutaan nykyisin hyvin peittävästi. Suihkussa tuskin uskalletaan näyttäytyä alasti. Samalla pari klikkausta tietokoneella vie pornon maailmaan,
jossa voi katsella mitä vain. Elämme hyvin outoa aikaa, Johansson toteaa.