Northlandin kaivostietä parannetaan Pohjois-Ruotsissa

Kaivosyhtiö Northland on tehnyt kaivostien parantamisesta sopimuksen Ruotsin liikenneviraston kanssa. Valtio ja kaivosyhtiö parantavat yhdessä 160 kilometrin tieyhteyttä kaivokselta rautatien lastausterminaalille Svappavaaran. Vahvistamisen jälkeen kaivoksen ja terminaalin välinen tie kestää viiden miljoonan tonnin vuosittaisia rautamalmikuljetuksia.

talous
Kaunisvaaran kaivos
Kaunisvaaran kaivosYle

Yhden kuljetuksen paino on 90 tonnia. Myös tien kunnossapitoluokitusta nostetaan, mikä tarkoittaa esimerkiksi talvisin parempaa liukkaudentorjuntaa.

Northlandin osuus rakennuskustannuksista on 10 prosenttia, eli yhteensä 12,5 miljoonaa euroa seuraavan kolmen vuoden aikana. Lisäksi yhtiö maksaa vuosittain 650 000 euroa tien kunnossapidosta.

Kaivosyhtiö on myös tutkinut mahdollisuutta rakentaa uusi tieyhteys, joka lyhentäisi matkaa kaivoksen ja lastausterminaalin välillä noin 30 kilometrillä. Se vähentäisi muun muassa teiden kunnossapidon kustannuksia ja polttoainekuluja.

Yhtiön talous ongelmissa

Northlandilla on pari vuotta toiminut rautakaivos Ruotsin Pajalassa. Yhtiö teki alkuvuonna raskasta tappiota. Tammi-maaliskuun tappio oli 40 miljoonaa dollaria eli 30 miljoonaa euroa.

Yhtiö ajautui konkurssin partaalle ja joutui yrityssaneeraukseen ja sen osakkeiden arvo romahti lähes nollaan runsas vuosi sitten. Syyksi kriisiin on arvioitu aloittelevan kaivosyhtiön ylitoiveikkaat arviot rautamalmituotannon nopeasta pääsystä täyteen vauhtiin ja toisaalta kustannusten arviointi alakanttiin.

Northlandilla on Hannukaisen rautakaivoshanke selvittelyvaiheessa Suomen puolella Kolarissa. Hannukaisen suunniteltu kaivos tulisi lähelle Yllästunturin hiihto- ja matkailukeskuksia ja matkailuala on noussut voimakkaasti vastustamaan kaivosta.