Valtaosa yritysjohtajista viittaa kintaalla miljardibisnekselle

Valtaosa Suomen yritysjohtajista tuntee huonosti tai ei lainkaan teollista internetiä.

talous
Konecranesin paperirullanosturi M-realin tehtaalla.
Konecranes

Tuoreen tutkimuksen mukaan valtaosa Suomen yritysjohtajista tietää hyvin vähän tai ei mitään teollisesta internetistä ja sen luomista mahdollisuuksista liiketoimintaan.

Tutkimusyhtiö Marketvision kyselytutkimuksen mukaan kolmannekselle yritysjohtajia teollinen internet on aivan tuntematon asia. Toinen kolmannes vain seuraa alan kehitystä passiivisesti. Siis 70 prosenttia ei hyödynnä teollisen internetin mahdollisuuksia.

– Puuttuu ehkä rohkeutta lähteä innovoimaan yrityksissä ja antaa organisaatiolle vapautta kehittää asioita eteenpäin, sanoo johtava analyytikko Toni Nygrén Marketvisiosta.

Kolmasosa sentään jo hyödyntää teollista internetiä bisneksissään tai vähintään suunnittelee sitä. Digiporkkanan luulisi kyllä maistuvan useammallekin.

Marketvision mukaan asioiden ja esineiden verkottuminen eli 'internet of things' luo merkittävän markkinan, jonka arvo on Suomessa noin 1,4 miljardia euroa uutta liiketoimintaa vuonna 2020.

– Se on kaikkein suurimpia Suomen teollisuuden ja elinkeinoelämän uudistautumismahdollisuuksia. Siihen kannattaa tarttua erittäin vakavasti eikä hukata tilaisuutta, painottaa toimitusjohtaja Pekka Lundmark Konecranesilta.

Vaihtoehto on tyly.

– Suomalainen teollisuus jää kilpailukyvyltään täysin jalkoihin, jos teollista internetiä ei täysin ymmärretä, eikä sitä lähdetä viemään organisaatioissa eteenpäin, Nygren näkee.

Lundmarkin mukaan yritykset, jotka eivät lähde mukaan teolliseen internetiin kohtaavat suuria ongelmia kilpailukyvyn kanssa 5–10 vuoden päästä.

– Mielestäni on hyvin vaarallista olla lotkauttamatta korvaansakaan tälle asialle, koska mitä digitalisaatio on tehnyt kulutustavaraliiketoiminnalle ja mitä se on tekemässä kaupalle ja medialle, niin ihan sama kehitys tule lyömään teollisuuden läpi, Lundmark vakuuttaa.

Teollinen internet on Lundmarkin mukaan yksi nosturiyhtiö Konecranesin strategian kolmesta kulmakivestä. Yhtiö käyttää sitä erityisesti huoltopalveluissaan.

Nostureihin sijoitetut anturit välittävät reaaliaikaisesti tietoa nostureiden kunnosta etävalvomoon Hyvinkäälle, josta osataan näin ajoissa varoittaa esimerkiksi huoltotarpeista.

Marketvision kyselyyn vastasi 109 johtajaa helmi–huhtikuussa.