Kovaa peliä pyöräkaupassa – yksivaihteisen pyörän ensihuolto maksaa jopa 85 euroa

Pitääkö polkupyörä käyttää myyjäliikkeen maksullisessa ensihuollossa, jotta sen takuu säilyy? Jos kauppias sanoo kyllä, hän saattaa olla väärässä. Pyörän saa huoltaa vaikka itse, ellei käyttöohjekirjassa toisin sanota.

Kotimaa
Mies huoltamassa polkupyörää.
Jari Asp huoltaa pyöriä Bike Planetin liikkeessä Vantaalla.Yle

Uusien pyörien ensihuollosta on tullut vaivihkaa maksullista. Ensihuolto on pyörälle lähinnä kiristyskäynti. Puolat, vaijerit, ruuvit ja mutterit käydään läpi ja kiristetään samalla tavalla kuin myyjäliike käy ne läpi ennen pyörän luovuttamista ostajalle.

Pyöräliike asettaa usein tarjoamalleen ensihuollolle tarkat ajokilometri- ja aikaehdot. Pyörä on esimerkiksi huollettava kolmen kuukauden sisään ostopäivästä ja alle 400 kilometriä ajettuna.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa kuitenkin, että myyjäliikkeiden vaatimuksista huolimatta pyörää ei ole pakko huollattaa ostopaikassa.

– Kauppiaan pitää näyttää pyörän huolto-ohjeesta, että lukeeko siellä, että ensihuolto on pakollinen. Jos esimerkiksi osoitan, että osaan itse ruuvit kiristää huolto-ohjeen mukaan, niin sen pitäisi riittää, sanoo lakimies Jukka Kaakkola.

”Tingi ensihuolto pyörän hintaan”

Ensihuolto oli pitkään ilmaista. Nyt pyöriä ostetaan marketeista ja netistä. Monessa pyöräkaupassa ei enää tienata pyöriä myymällä, vaan huoltamalla. Pääkaupunkiseudulla kalleimmat 1-vaihteisen pyörän ensihuoltohinnat ovat 85 euroa. Monivaihteinen voi maksaa vielä enemmän.

Maahantuoja Tunturi-Hellbergin jälkimarkkinointipäällikkö Ilkka Kotamäki on huomannut, millaisella vauhdilla huoltohinnat ovat kymmenessä vuodessa nousseet. Pyörähuollossa on nykyään autohuollon hinnat.

– Ensihuolto on kyllä niin simppeli toimenpide, että siitä pitäisi jokaisen myyjäliikkeen selvitä. Kokeile tinkiä se ensihuolto pyörän hintaan, Kotamäki ehdottaa.

Tuntureiden käyttöohjekirjassa ensihuolloksi suositellaan 100–150 ajokilometriä. Huoltopakkoa ei ole, kuten ei ole myöskään Helkamalla. Jopoihin ensihuoltoa suositellaan 200 kilometrin jälkeen. Jopojen takavanteet ovatkin kovilla, koska nuoret kyyditsevät usein tarakalla toisiaan.

Helkama Veloxin takuuasioista vastaava tuotantopäällikkö Markku Saarinen muistuttaa, että valmistajalla ja maahantuojalla ei ole valtaa vaikuttaa pyöräliikkeiden huoltohinnoitteluun.

– Sen huomaa, että koko ajan pyöriä huolletaan vähemmän. Meillekin tulee tilanteita, että joku puola menee takuuaikana poikki, eikä ensihuoltoa ole teetetty. Aika pitkälle tulemme asiakasta tässä kuitenkin vastaan, Saarinen sanoo.

Mies huoltamassa polkupyörää.
Yle

Kolmen vuoden ilmaiset huollot myyntivalttina

Tampereen pyöräkauppiaat ry:n puheenjohtaja Matti Vuorinen on pitänyt Lempäälässä pyöräliikettä kohta 30 vuotta. Hänelle maksuton ensihuolto on myyntivaltti.

– Sillä aika hyvin kättelee sen pyöräkaupan, kun siinä viimeiseksi vetäisee, että ensihuolto on sitten ilmainen.

Suomessa ensimmäisen tavaratalonsa avannut XXL Sports & Outdoor on puolestaan kehitellyt kolmen vuoden huoltosopimuksen. Pyörän ostajalle luvataan kaupan vauhdittajana ensihuolto ja kaksi perushuoltoa. Huollot on upotettu pyörän ostohintaan.

– Se on hyvä diili, jos ostaa vaikkapa kolmen huntin pyörän ja saa 150 eurolla huoltoa kaupan päälle. Ruotsissa tämä malli on ollut käytössä ihan alusta saakka, ja toimimme myös Suomessa näin, sanoo toimitusjohtaja Toni Stigzelius.

Crescent-, Monark- ja Bianchi-pyörien maahantuoja Cycleurope Finland on keksinyt huoltokirjan. Suomalaisten ideasta pyörien käyttöohjekirjaan on lisätty autoista tutut huoltosivut ensi- ja vuosihuolloille.

– Meillä ajateltiin, että jos ostaa pyörän vaikka käytettynä, niin siitä näkee, että se on asiallisesti huollettu. Mekään emme tosin vaadi ensihuollon teettämistä kauppiailta. Ensihuolto ei myöskään voi olla takuun edellytys, sanoo tuotepäällikkö Jukka Toivari.

Henkilö selailee polkupyörän huoltokirjaa.
Pyörien käyttöohjekirjaan on lisätty autoista tutut huoltosivut ensi- ja vuosihuolloille.Yle

Myyjäliike ei voi perua takuuta, jos pyörästä on pidetty huolta

Suomessa myydään vuosittain 300 000 uutta pyörää. Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että pyöräkaupassakin takuu on eri asia kuin virhevastuu. Takuu on pelkästään myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu.

Myyjän jo antama takuu ei kuitenkaan saa raueta, jos pyörää ei sitten tuodakaan myyjäliikkeeseen huollettavaksi.

– Jos annetaan huolto-ohjeet ja niitä noudattaa, niin takuun antajan on näytettävä, että on laiminlyönyt pyöränsä huoltoa. Pyörä on pitkäkestoinen kulutushyödyke, ja virhevastuu saattaa jatkua vielä takuun jälkeenkin, Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola sanoo.

Keskimäärin suomalaispyörä elää 13 vuotta. Vaikka takuu on kaupan ja ostajan välinen sopimus, takuuehdot asettaa kuitenkin pyörän maahantuoja.

– Tämä on todella kinkkinen asia. Jos sinulla on auto, niin seuraat sen käyttökilometrejä ja viet määräajoin huoltoon. Polkupyöräähän ei viedä huoltoon kuin vasta sitten, kun sillä ei enää voi ajaa, Tunturi-Hellbergin jälkimarkkinointipäällikkö Ilkka Kotamäki sanoo.