Uusia cd-levyjä päätyy kaupan hyllyiltä roskikseen

Levy-yhtiö ei halua uutuuslevyjä alelaariin, vaan ottaa ne mieluummin takaisin varastoon tai lähettää kierrätettäväksi.

kulttuuri
Cd-levyjä hyllyssä.
CD-levyt ovat muovikoteloon pakattua muovia, joka on kääritty läpinäkyvään muovikuoreen.Andrew Gombert / EPA

Nuorison suosiman One Direction -yhtyeen Midnight Memories -levy__nousi viime vuonna parhaillaan Suomen virallisella listalla kakkoseksi. Ylimääräisiä levyjä jäi silti lopulta kaupan hyllylle.

Sen sijaan, että levyt olisivat päätyneet Keskon liikkeissä alelaariin, levy-yhtiö Sony Music Finland pyysi kauppaketjua tuhoamaan levyt. Keskon musiikista vastaavan ostajan Jan Vuorisen mukaan tilanne on harvinainen.

–Jos levyjä jää yli, useimmilla levyillä, elokuvilla ja peleillä on palautusoikeus tavarantoimittajalle, joka sitten hävittää tai jatkokäyttää levyt. Tässä tapauksessa lähetimme levyt itse kierrätykseen, Vuorinen sanoo.

Sony Music Entertainment Finlandin kaupallisen johtajan Kimmo Hintikan mukaan levy-yhtiö ei voi päästää levyjä suoraan alelaariin artistisopimusten vuoksi.

– Levy-yhtiö ei voi päättää, millä hinnalla kauppias voisi myydä levyjä alennusmyynneissä. Tämän vuoksi levy-yhtiö voi ottaa myymättömät levyt takaisin itselleen, Hintikka sanoo.

Levyjä jää myymättä aina

Yle Uutiset kysyi kolmelta Suomen suurimmalta levy-yhtiöltä, mitä myymättä jääneille cd-levyille tehdään.

Sony Music Entertainment Finland, Universal Music Finland ja Warner Music Finland kertoivat, että myymättömät levyt saa yleensä palauttaa levy-yhtiölle. Hyväkuntoiset levyt saatetaan myydä uudelleen kampanjoissa, mutta tuhansia levyjä päätyy myös tuhottavaksi ja kierrätykseen.

Levy-yhtiöiden mukaan levyjä jää myymättä lähes aina. Levyjen myyntimääriä on vaikea ennustaa. Syynä ovat myös laajat myymäläverkostot. Warner Music Finlandin suomalaisen myyntijohtajan Teppo Louneman mukaan levyjä pitää tilata paljon, jotta niitä riittää jokaisen kaupan hyllylle.

– Jos tuote halutaan hyvin esiin, sitä on oltava riittävästi. Tietyllä tavalla ennakolta tiedetään, että menekkiä ei ole viimeiseen tuotteeseen asti. Levyjä on oltava menekkiä enemmän, jotta saadaan niille myymälöissä näkyvyyttä, Lounema sanoo.

Universal Music Finlandin kaupallinen johtaja Petri Mannonen kertoo, että yksi yleisimmin myymättä jääneistä levyistä ovat joululevyt.

– Pahimmillaan tuotetta saattaa tulla jopa puolet takaisin, mutta tämä on hyvin harvinaista. Tilanteeseen saatetaan joutua, jos levylle on haluttu varmistaa erittäin isot ja näyttävät esillepanot. Esimerkiksi jouluna pyrimme varmistamaan että levyjä on hyvin saatavilla joulumyynnin käydessä kuumimmillaan, Mannonen sanoo.

Meidän intresseissä ei ole se, että 20 euron levy on alennuksessa viidellä eurolla ilmestymisen jälkeen.

Teppo Lounema, Warner Music Finland

Alennusmyynti ei kannata

Levy-yhtiöt eivät halua nähdä uutuuslevyä alelaarissa.

– Meidän intresseissä ei ole se, että 20 euron levy on alennuksessa viidellä eurolla ilmestymisen jälkeen. Se aiheuttaisi hallaa ihan suotta. Jos joku tuote on lähtenyt liian isosti, me mieluummin otamme sen takaisin ja pidämme levyt itsellämme, sanoo Warner Musicin Teppo Lounema.

Levyistä ei alennetun hinnan jälkeen jää välttämättä kauppiaalle rahaa. Pienten katteiden takia levyjä palautetaan levy-yhtiöille.

Myymättömän cd-levyn viimeinen kohtalo on tuhoaminen. Rikotut cd-levyt kierrätetään, ja niistä tehdään uusia levyjä.

– Tavaran tuhoaminen on taloudellisessa mielessä tyhmin ja järjettömin tapa toimia. Se on ihan pelkkää tappiota, jos näin pääsee tapahtumaan. Siksi ensisijainen toimintamalli on, että levyt päätyvät varastoon ja myydään kenties uudelleen, sanoo Lounema.