Sähkön kilpailuttaminen on helppoa – kunhan tarjous ei muutu laskuksi

Viime vuonna joka kymmenes suomalainen vaihtoi sähköyhtiötään. Määrä on kasvanut hieman kahdesta edellisestä vuodesta, jolloin sähkönmyyjän kilpailutti 7-8 prosenttia kuluttajista.

Kotimaa
Voimalinja
Yle

Internetistä löytyy kasoittain erilaisia sähkön kilpailutustarjouksia. Kuluttajille kaupataan sähköä myös puhelimitse.

Energiaviraston johtaja Antti Paanasen mukaan sähkön kilpailutus on helppoa ja vertailun voi tehdä esimerkiksi netissä. Hän neuvoo kuitenkin olemaan tarkkana tarjousta pyytäessä. Paananen tietää tapauksista, joissa kuluttaja on pyytänyt sähköstä tarjousta, mutta hänelle onkin lähetetty sopimusvahvistus.

– Kun asiakas ei ole siihen reagoinut katumusajan puitteissa, sopimus on astunut voimaan ja sieltä tuleekin lasku. On myyjän ja asiakkaan välinen riitakysymys, onko tapauksessa tehty sopimusta vai ei, Paananen sanoo.

Suomalaiset innostuvat sähkön kilpailuttamisesta erityisesti taantuman aikaan, kun sähkön hinta laskee. Energiaviraston mukaan viime vuonna noin joka kymmenes vaihtoi sähkön toimittajaa. Monelle riittää kuitenkin se, että nykyinen sopimus on toimiva, sanoo Fortumin sähkömyyjä Janne Lintilä.

– Aika harva lähtee mukaan katsomaan, mitä sähkön kilpailutus todellisuudessa olisi, vaikka voisi säästää vuodessa kymmeniä tai satoja euroja, sanoo Lintilä.

Kyllä varmasti kuluttajalla on epäilys, että se olisi hankalaa. Tosiasiassa se on hyvin helppoa.

Antti Paananen

Kilpailutettava kulu eli sähköenergian hinta on vain pieni osa sähkön kokonaishintaa, huomauttaa Suomen Omakotiliiton edunvalvonta- ja viestintäpäällikkö Olli-Pekka Laine. Muut kulut muodostuvat verkkomaksusta ja valtion sähköverosta.

– Säästö ei jää niin suureksi, kun ei voi vaikuttaa kokonaiskustannukseen, Laine sanoo.

Kaksi eri sähkölaskua riesana

Johtaja Antti Paananen Energiavirastosta haluaa kumota oletukset hintavertailun hankaluudesta. Sähkötarjouksia voi vertailla esimerkiksi Energiaviraston palvelussa osoitteessa sahkonhinta.fi.

– Kyllä varmasti kuluttajalla on epäilys, että se olisi hankalaa. Tosiasiassa se on hyvin helppoa. Ei tarvitse kuin olla yhteydessä uuteen myyjäänsä ja sitten tehdä sopimus, jonka jälkeen uusi myyjä hoitaa tarvittavat paperityöt, Paananen sanoo.

Osa kuluttajista saa sähkön toimittajaa vaihtamalla kaksi eri laskua sähköstä. Jos sähköä ei ostakaan paikalliselta myyjältä, myyjä ja sähköverkkoyhtiö lähettävät omat erilliset laskunsa. Jotkut voivat kokea tämän ongelmallisena. Epäkohtaan on yritetty jo puuttua, kertoo Paananen.

– Energiavirasto on ehdottanut työ- ja elinkeinoministeriölle, että siirryttäisiin yhden laskun malliin. Ainakaan toistaiseksi tästä ei ole mitään poliittisia päätöksiä, Paananen sanoo.