Myös Intel panee rahansa älyautoihin

Nokia ei ole ainoa, joka uskoo vahvasti älyautojen tulevaisuuteen. Teknologiayhtiö Intel toi perjantaina julki tuotteita ja tutkimustyötään, joilla se pyrkii itsestään ajaviin autoihin.

talous
Intelin päämaja Kalifornian Santa Clarassa.
Intelin päämaja sijaitsee Kalifornian Santa Clarassa.John G. Maranglo / EPA

Teknologiayhtiöt panostavat kilpaa tulevaisuuden autoihin. Perjantaina Intel-yhtiö kertoi huimasti kasvavasta kysynnästä "esineiden internetin" liiketoiminnassaan ja esitteli ajoneuvojen tietojärjestelmäalustan.

Älyautojen tietojärjestelmät ovat suomalaisittainkin kiinnostavia. Nokia kertoi tässä kuussa sijoittavansa älyautoihin 72 miljoonan euron rahastolla. Intel perusti vastaavankokoisen rahaston 2012.

Intelin mukaan sen "asioiden internetiin" keskittyvän liiketoiminnan liikevaihto kasvoi kolmanneksella tammi-maaliskuussa. Asioiden internet on teknologiayhtiöiden luvattu kasvuala, jossa vempaimet autoista lamppuihin ovat kytkettyinä tietoverkkoon. Intelin mukaan kasvua vauhdittivat nimenomaan ajoneuvojen tietoviihdejärjestelmät.

Tänään julkistamaansa uutta tietojärjestelmäalustaa se markkinoi mullistusta lupaillen. Tiedotteessa Intel sanoo, että alusta lyhentäisi järjestelmien kehitykseen kuluvaa aikaa yli vuodella ja puolittaisi kehityskustannukset.

– Tavoitteena on kehittää auto entistä paremmin kuljettajaa informoivaksi ja avustavaksi sekä lopulta itsenäisesti ohjautuvaksi ajoneuvoksi, Intel visioi.

Autojen älyjärjestelmistä on esitetty jo vuosien ajan villejä tulevaisuudennäkymiä. Älypuhelinvallankumous on saanut kehitykseen uutta vauhtia.

Googlen ratiton auto

Tällä viikolla it-jätti Google kertoi rakentavansa ratitonta autoa. Ajamisesta vastaisivat tietokone ja liikkeentunnistimet, mutta auton nopeus olisi aluksi rajoitettu 40 kilometriin tunnissa. Google tähtää koeajoihin liikenteessä muutaman vuoden sisällä. Ajoneuvo olisi ensimmäinen Googlen alusta loppuun itse rakentama – aiemmin yhtiö on kokeillut esimerkiksi Toyotan malleista muokattuja itseään ohjaavia autoja.

Nokian ja Intelin teknologiaa on jo tällä haavaa rakennettuna moniin autoihin. Nokian tapauksessa into etsiä uutta liiketoimintaa on kännyköiden poismyynnin jälkeen selvää. Intel puolestaan on hiipunut tietokoneiden mikrosirujen valmistajana ja toivoo autoalalta uutta virtaa yhtiöön.

Suomalaisten yritysten vientiä ja kansainvälisyyttä edistävä Finpro julkaisi tässä kuussa selvityksen, jossa se näki älyautoteollisuuden lupaavana mahdollisuutena täkäläiselle elinkeinoelämälle.

– Suomalaisyrityksillä on perinteisesti kovaa langatonta osaamista, jolle löytyy autoteollisuudesta uusia loppukäyttöalueita, Finpro tiedotti.

Finpro luottaa tutkimusyhtiö Machina Researchin arvioon, jossa 90 prosenttia autoista olisi ensi vuosikymmenellä kytketty internetiin. Nyt verkkoyhteys on vain joka kymmenennessä autossa.