Mozart oli oman aikansa Keith Richards tai Kurt Cobain – Mozartista elämäkerta rock-asenteella

Neroutta voi punnita tutkimalla neron vaikutusta omiin kokemuksiin. Näin on tehnyt uusi Mozart-elämänkerturi Antti Vihinen, jonka 1700-luvulla eläneen miehen musiikki saa kyynelehtimään. Elämänkerta Mozartista on tulossa julki syksyllä.

kulttuuri
Antti Vihinen.
Yle

Mozart-elämäkerrassaan kulttuurivaikuttaja Antti Vihinen kirjoittaa suurmiehestä rock-asenteella. Hän on valinnut värikkään ja hauskan lähestymistavan Mozartiin sillä lapsenuskoisella tavoitteella, että kuka tahansa saisi ahaa-elämyksiä säveltäjästä ja hänen musiikistaan.

Lahden Sibeliustalon entinen johtaja Antti Vihinen on toteuttanut vuosikautisen haaveensa Mozart-kirjan kirjoittamisesta työskennellessään pari vuotta opettajana Saksassa, Schwarzwaldissa.

Autenttinen, upea ympäristö ja vuosikautinen materiaalin keruu Wolfgang Amadeus Mozartista mahdollistivat kirjoittamisen.

– Mozart on yksi kulttuurihistorian tunnetuimmista henkilöistä, jonka ympärille on rakennettu rahassa mitaten viiden miljardin arvoinen brändi. Tunnetuin tarina liittyy Amadeukseen, mitä nimeä Mozart ei käyttänyt itse elinaikanaan. Jälkipolvet kastoivat hänet jumalan rakastamaksi Amadeukseksi, Vihinen kertoo.

Itse hän rakentaa Mozartille musiikkihistoriallista kehityspolkua tavallisesta pikkupojasta superkulttiseksi hahmoksi, ikoniksi.

Mozart oli oman aikansa rokkitähti

Vihisen rakentamassa Mozart-tarinassa säveltäjä sävelsi oman aikansa käyttö- tai popmusiikkia, mitä kutsutaan nyt klassiseksi.

– Elintavoiltaan Mozart muistutti Keith Richardsia tai Kurt Cobainia ilman heroiinia. Hän ansaitsi paljon ja vietti tuhlailevaa elämää. Hänen juhlissaan ajettiin aina avoautolla uima-altaaseen, tosin 1700-luvun kuoseissa, Vihinen kuvaa.

Elintavoiltaan Mozart muistutti Keith Richardsia tai Kurt Cobainia ilman heroiinia.

Antti Vihinen

Rokkikukon elkeet korostuivat myös Mozartin persoudessa kauniisiin vaatteisiin.

Vihisen tulkinnan mukaan Mozartin perhe rakensi Leopold-isän johdolla formaatin nykymaailman rock-kiertueille markkinointipanostuksineen kaikkineen.

Vain nero itkettää ihmisiä vuosisatain takaa

Kuka on neroin, Sibelius, Mozart vai Bach? Vihisen mielestä kysymys on triviaali.

– Mozartin musiikki on minulle tyrmäävän laadukasta, määrältään mittavaa, pysähdyttävää. Miten ihmeessä 35-vuotiaana kuollut ihminen kykeni tähän kaikkeen, muuta kuin olemalla nero, Vihinen kysyy.

Tunnetuin tarina liittyy Amadeukseen, mitä nimeä Mozart ei käyttänyt itse elinaikanaan.

Antti Vihinen

– Olen kahlannut läpi suunnattoman määrän kirjallisuutta Mozart-aiheesta ja viettänyt aikaa Wienissä ja Salzburgissa jo ennen kirjan kirjoittamista. Nerouden merkitys on arvioitavissa silti vain omien kokemusten kautta. Siksi kirjoitin kirjan Minä ja Mozart, Vihinen perustelee.