Wisconsinin osavaltiossa sijaitseva Kenosha on pienin Yhdysvaltain kaupunki, joka on aloittanut raitioliikenteen uudelleen.
Kenosha valitsi vanhojen vaunujen oston ja entisöinnin keinoksi elvyttää raitiovaunuliikenne. Liikenne 100 000 asukkaan kaupungissa aloitettiin viidellä vaunulla vuonna 2000.
– Vaunut ovat pääasiassa peräisin Torontosta, jonne ne rakennettiin vuonna 1951, kertoo Kenoshan liikennelaitoksen pääteknikko Brad Preston.
Brad Preston on yhden miehen tehopakkaus, joka omin käsin entisöi ja ylläpitää ajokunnossa Kenoshan vaunukaunottaret, jotka 50-luvun retromuotoilullaan henkivät puhdasta americanaa.
– Varaosat ovat haaste. Niitä ja niitä muistuttavia osia joutuu etsimään modifioitavaksi. Esimerkiksi portaat otamme vaikkapa busseista ja jos osia ei löydy, teemme esimerkiksi ovet itse puusta ja metallista, Brad Preston kertoo.
Kuihtuvan kaupungin pelastus
Raitiotie palautettiin Michiganjärven rannalla, Chicagon pohjoispuolella sijaitsevaan Kenoshaan, kun vilkkaan satamakaupungin sieluna vuosikymmenet toiminut autoteollisuus kuihtui.

Teollisuusalueet järven rannalla muutettiin moderneiksi asuinalueiksi museoineen ja huvittelupaikkoineen.
Alueen sitomiseksi vanhaan keskustaan palautettiin raitiovaunut, jotka olivat poistuneet Kenoshasta vuonna 1932.
– Nyt raitiovaunulla pääsee satamasta kauppoihin ja ravintoloihin mukavasti, sanoo kenoshalainen Karen Quandt, joka on myös raitiovaunujen tukiyhdistyksen jäsen..
Ympyrälinja kulkee sataman uudelleenrakennetulta alueelta keskustan rautatieasemalta, joka vuorostaan on Chicagosta lähtevän paikallisjunalinjan pääteasema.

Heinäkuussa kaupungin on määrä päättää toisen raitiolinjan rakentamisesta, minkä jälkeen yli 80 prosenttia Kenoshan liiketiloista olisi raitiolinjojen varrella.
– Toivottavasti uusi linja rakennetaan. Ulottuville tulisi niin paljon uusia kohteita, minne mennä, pohtii Karen Quandt.
Retrohenkisistä raitiovaunuista on tullut Kenoshan uusi tunnus, joka houkuttaa kaupunkiin myös matkailijoita.
Raitiovaunujen renessanssi kautta maan
Yhdysvalloissa raitiovaunujen renessanssi perustuu siihen, että kaupungit haluavat elävöittää niillä kuihtumaan päässeitä keskustojaan.
Raitiovaunut kulkevat tai ovat suunnitteilla noin 30 kaupungissa Dallasista Portlandiin ja Austinista Tusconiin.
Projektit ovat kiisteltyjä hintavuutensa takia. Esimerkiksi Kenoshan naapurikaupungissa Milwaukeessa tunteet ovat käyneet kuumina 65 miljoonan dollarin investoinnin vuoksi moderniin raitiotiehankkeeseen.

– Kenoshassa raitiovaunuliikenne saatiin retrovaunuilla alkamaan viidellä miljoonalla dollarilla ja se on kyllä todella edullinen verrattuna toisten kaupunkien hankkeisiin, sanoo Brad Preston.
Yhdysvaltain pääkaupungissa Washingtonissakin raitiovaunut ovat palaamassa tänä vuonna kaduille.
Pääkaupungista raitiotieverkko lakkautettiin vuonna 1962. Ensimmäisen uuden linjan raiteet ja pysäkit ovat jo paikoillaan, mutta testaus ja lupamenettely vaunujen operoimiseksi ovat vielä kesken.
Washingtonissa ensimmäinen linja kulkee pahasti slummiutumaan päässeessä koillisosassa.
Kaupungilla on suunnitelma rakentaa noin 50 kilometriä uusia raitiovaunureittejä ympäri Washingtonia, kunhan ensimmäinen linja on saatu toimimaan. Hintalappu seuraaville kuudelle vuodelle on 810 miljoonaa dollaria.
_Olli-Pekka Sulasma
Yle Uutiset
Kenosha, Wisconsin _
Twitter: @YLESulasma