Vaarallisten tasoristeysten poistaminen junnaa rahapulassa

Vuosittain poistetaan noin sata vaarallista tasoristeystä, mutta töitä riittäisi edelleen. Nyt jäljellä on kuitenkin vain risteyksiä, joita on kallista poistaa. Viime vuonna tasoristeysonnettomuuksissa kuoli kaksi ihmistä Suomessa.

tasoristeys
Tasoristeys.
YLE

Vaarallisten tasoristeysten poistaminen junnaa määrärahojen vähäisyyden takia. Esimerkiksi Siilinjärvi–Iisalmi junarataosuudella sijaitsevien tasoristeysten poistaminen maksaisi noin 22 miljoona euroa.

Viime vuosina tasoristeysten poistoon on käytetty yhteensä 7–14 miljoonaa euroa koko maassa.

Vuosittain poistetaan keskimäärin 100 tasoristeystä.

Pohjois-ja Etelä-Savossa on poistettu EU-rahoituksen turvin useita kymmeniä tasoristeyksiä viime vuosina, mutta töitä riittäisi edelleen.

Tasoristeykset, joita ei ole varustettu puomeilla ja valovaroituksin, estävät myös junien nopeuksien nostamisen kyseisillä rataosuuksilla.

Köyhän miehen mallilla eteenpäin

Liikenneviraston rakentamisen aluepäällikkö Tuomo Käsnäsen mukaan pääradoilla on jäljellä ainoastaan kalliita kohteita. Käsnäsen mukaan nopeammin eteenpäin voitaisiin päästä niin sanotun köyhän miehen mallilla, jossa yhdystiet suunniteltaisiin niihin kohtiin, joihin jatkossa ajateltaisiin rakennettavaksi silta.

Täytyy muistaa, että ainut turvallinen risteys on poistettu tasoristeys.

Tuomo Käsnänen

– Sillat ovat kalliita rakentaa, joten köyhän miehen mallilla voitaisiin päästä eteenpäin siten, että yhdysteitä rakennettaessa tehtäisiin junaradanylitys nykyistä harvempaan kohtaan. Näihin jäljelle jääviin tasoristeyksiin rakennettaisiin asiallinen tasoristeysvaroitus eli puomit, valo- ja äänivaroitus. Silta tehtäisiin sitten kun rahoitus löytyy, Käsnänen toteaa.

Varoituslaitoksin varustetut tasoristeykset mahdollistaisivat junien nopeuksien noston jopa 140 kilometriin tunnissa. Käsnäsen mukaan koko maassa on noin 3 500 tasoristeystä, joten urakoitavaa riittää tulevillekin sukupolville.

– Täytyy muistaa, että ainut turvallinen risteys on poistettu tasoristeys, Käsnänen sanoo.

Pohjois-Savossa etenkin Siilinjärvi–Viinijärvi-radalla on sattunut useita tasoristeysonnettomuuksia parin viime vuoden aikana.

Viime vuonna tasoristeysonnettomuuksissa kuoli kaksi ja loukkaantui 11 ihmistä koko maassa. Kaikkiaan vuonna 2013 onnettomuuksia oli 34. Tänään vietetään kansainvälistä tasoristeyspäivää.