1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Suomalainen tuote ei erotu Euroopan kaupoissa ilman EU:n alkuperämerkintää

Samasta maasta olevat samanlaiset tuotteet voidaan erotella EU:n alkuperäsuojahakemuksissa hyvinkin seikkaperäisesti. Esimerkiksi kainuulainen juustoleipä ja pohjalainen leipäjuusto pystytään erottamaan toisistaan muun muassa valmistuseroillaan.

Kuva: Sanna Kähkönen / Yle

Suomi on laittamassa vireeää tahtia alulle useita hakemuksia EU:n alkuperäsuojasta. Metsämustikan rinnalle on noussut myös kainuulainen juustoleipä.

– Nyt olisi tärkeää, että kainuulaiset yritykset toimisivat kiinteässä yhteistyössä. Hakemuksessa on tärkeää erottaa kainuulaisen juustoleivän ja pohjalaisen leipäjuuston valmistusero, sanoo Arktisten Aromien toiminnanjohtaja Simo Moisio.

– Olen melkoisen varma, että kyseessä on niin erikoinen tuote, että se saa alkuperäsuojan, jos Suomi päättää sitä hakea.

Moisio arvelee, ettö EU:n alkuperäsuojan saaminen tuo varmasti lisää markkinoita kainuulaisille.

– Mutta verrattuna metsämustikan hakemukseen, juustoleivän kanssa ollaan ihan alkutekijöissä.

Minkä lehmän maidosta juustoleipä valmistetaan?

Kainuulaiseen juustoleipään käytettävän maidon alkuperä on noussut esille EU:n alkuperäsuojan hakemisen yhteydessä.

– On esitetty kysymys, että pitäisikö juustoon käytettävän maidon olla alkuperäislehmäroduista lypsettyä, Arktisten Aromien Simo Moisio kertoo.

Etelä-Euroopan jäsenmaiden markkinoilla kaikki muut Suomessa käytettävät merkit ovat yhdentekeviä.

Simo Moisio

– Nyt on päädytty kuitenkin siihen, ettei maidon tarvitse olla esimerkiksi kyytöstä tai länsisuomalaisesta lehmärodusta. Riittää kunhan maito on lähtöisin suomalaisesta lehmästä.

Suomalaisen luonnon ja maaseudun tuotteet saavat esimerkiksi Etelä-Euroopassa valitettavan vähän huomiota ilman EU:n alkuperäsuojaa.

– Etelä-Euroopan jäsenmaiden markkinoilla kaikki muut Suomessa käytettävät merkit ovat yhdentekeviä. Olemme niin tuntematon maa, että säädöksemme ja monet muut tuotteisiin liitettävät asiat jäävät muilla mailla vaille huomiota, Moisio sanoo.

– Siksi alkuperämerkillä on niin iso vaikutus vaikka Italian markkinoilla, että vain sillä erotutaan kaikista muista sadoista maitotuotteista.