Nasa testaa lentävää lautasta

Tulevat Mars-tehtävät vaativat entistä isompien ja raskaampien laitteiden viemistä punaiselle planeetalle. Yksi tähän tarkoitukseen kehitetyistä laitteista muistuttaa lentävää lautasta.

tekniikka
Lentävän lautasen muotoinen LDSD (Low-Density Supersonic Decelerator)
JPL-Caltech / NASA

Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallinto Nasa valmistautuu parhaillaan uudentyyppisen kuljettimen koelaukaisuun Havaijilla.

Jos kaikki etenee suunnitellusti, lentävän lautasen muotoinen LDSD (Low-Density Supersonic Decelerator) kiitää Kauain saaren yllä ensi lauantaina. Keskiviikoksi suunniteltua laukaisua jouduttiin lykkäämään huonon sään takia.

Laukaisua yritettiin ensimmäisen kerran viikko sitten tiistaina, mutta suunnitelma meni mönkään kovan ja väärästä suunnasta puhaltavan tuulen takia. Samasta syystä peruuntuivat myös torstain, lauantain ja maanantain lähtölaskennat.

Voimanlähteinään raketteja käyttävällä LDSD:llä kokeillaan, miten uusi tekniikka soveltuu raskaiden tavaroiden kuljettamiseen Marsiin ja muille planeetoille. Tulevaisuudessa vastaavat laitteet voivat viedä planeetoille esimerkiksi asuinrakennusten elementtejä.

Ensimmäisellä koelennolla halutaan selvittää, toimiiko vuosia piirustuspöydällä ollut LDSD käytännössä.

– Onnistuminen mitataan sillä, kuinka laukaisu sujuu ja kuinka hyvin laite pysyy suunnitellulla lentoradalla. Jos lentävä lautasemme saavuttaa halutun nopeuden ja korkeuden, päivästä tulee loistava, sanoo projektia johtava Mark Adler Nasan verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun).

Jarruna kuusimetrinen donitsi

LDSD on tarkoitus nostaa heliumpallon avulla noin 36,5 kilometrin korkeuteen. Sieltä laitteen annetaan pudota puolentoista sekunnin verran alas, ennen kuin rakettimoottori alkaa työntää LDSD:tä kiihtyvällä nopeudella kohti yläilmakehän rajaa.

– Pyrimme saavuttamaan korkeuden ja nopeuden, jotka vastaavat Marsiin laskeutumisen oloja. Korkein kohta on hieman alle 55 kilometriä ja suurin nopeus neljä Machia, kertoo tutkija Ian Clark.

Lakipisteen jälkeen LDSD alkaa pudota, ja päälle kytketään kaksi jarrutusjärjestelmää.

Ensin pullistuu auki halkaisijaltaan kuusimetrinen SIAD-R, joka on ilmalla täyttyvä, donitsin muotoinen säkki. Se hidastaa vauhdin nopeasti 3,8 Machista 2,5:een.

Sitten aukeaa jättimäinen jarruvarjo, jonka varassa LDSD leijailee hitaasti alas. Laskeutumisen on määrä tapahtua mereen 45 minuuttia varjon aukeamisen jälkeen.

Nasa näyttää koelennon suorana verkkosivuillaan (siirryt toiseen palveluun).