Vaasa ja Uumaja rakentavat yhteistä satamayhtiötä – ratkaisu harvinaisuus maailmalla

Valtioiden rajat ylittävä satamayhtiö on harvinainen ratkaisu – ainoa vastaavanlainen löytyy tällä hetkellä Kööpenhaminasta ja Malmöstä. Yhtiön perustaminen vaatii vielä Vaasan ja Uumajan valtuustojen hyväksynnän.

Kotimaa
Rahtialus Mimer Vaasan satamassa.
Filip Sten / Yle

Vaasan ja Uumajan kaupungit ovat tutkineet ja valmistelleet yhteisen satamayhtiön perustamista kaikessa hiljaisuudessa muutamien vuosien ajan. Taustalla on kuntalain muutos, ja sen myötä kuntien omistamien satamien yhtiöittämisvelvoite. Se tarkoittaa sitä, että satamat on yhtiöitettävä ja yhtiöiden on oltava toiminnassa ensi vuonna. Vaasan ja Uumajan satamayhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa heti vuoden alussa.

Kyseessä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun satama yhtiöitetään toisen valtion kunnan kanssa. Yhteisellä satamayhtiöllä kaupungit tavoittelevat vakautta ja kasvumahdollisuuksia alueen kuljetus- ja logistiikkatoiminnassa. Yhteisellä satamalla halutaan myös parempaa näkyvyyttä.

Rahoitus yhtiölle tulisi tasa-osuuksin Uumajasta ja Vaasasta. Vaasan osuus yhteissatamayhtiön osakepääomasta olisi 1,7 miljoonaa euroa. Uumajan satama on Vaasan satamaa suurempi. Esimerkiksi väyläsyvyys on Uumajassa 11 metriä, mutta suunnitelmissa on myös Vaasan satamaväylän syventäminen.

Vaasan talousjohtajan Jan Finnen mukaan Vaasa voisi perustaa satamayhtiön yksinkin, mutta se olisi selvästi hankalampaa.

– Vaasassa kaupunginhallitus oli yksimielisesti perustamisen takana, ja toivon että myös valtuusto tämän hyväksyy, sanoo Finne.

Yhtiön toimitusjohtajan haku on tarkoitus käynnistää tarvittavien valtuustojen päätösten jälkeen 16. kesäkuuta. Toimitusjohtajan kielitaitovaatimuksena on suomi, ruotsi ja englanti. Uuden satamayhtiön kotipaikaksi tulisi Uumaja.