Jo retropeli Tetriksen tekijä jäi koukkuun

Palikkapeli Tetris on niin koukuttava, että kylmän sodan aikana sitä epäiltiin Neuvostoliiton salajuoneksi yrittää hämätä amerikkalaisia sotilaita.

viihde
Tetris-peli.
Palikkapeli Tetris Ubisoft

Tetris syntyi 30 vuotta sitten, kun neuvostoliittolainen tutkija Alekséi Pázhitnov sai käyttöönsä Elektronika 60 -tietokoneen, jolla tämän oli tarkoitus kirjoittaa ohjelmia tiedustelupalvelun käyttöön. Tetriksen ensimmäisessä versiossa ei laskettu pisteitä, eikä edetty tasolta toiselle. Silti Pázhitnov ei kyennyt lopettamaan pelaamista ja pian hän ymmärsikin, että hitti oli syntynyt.

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen arvioi Tetriksen menestyksen syiksi muun muassa riittävän yksinkertaisen pelikonseptin.

– Tetriksessä ei ole liian hyvää grafiikkaa tai ihmeellisiä elementtejä. Peliä on helppo alkaa pelata ja se jää kiinnostamaan ihmisiä. Vuosien jälkeenkin saattaa tulla sellainen olo, että haluaa kokeilla uudestaan. Pelissä on nerokas alkuperäisidea, mikä ei parantamista vaadi -vaikka sitäkin on monesti kokeiltu, Suominen sanoo.

Palikkapeliksi huikeat myyntiluvut

Nopeasti syntymisensä jälkeen Tetris levisi Moskovan kautta Itä-Eurooppaan ja sitä kautta lähteen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Tetris on yksi maailman tunnetuimmista peleistä ja 30-vuotiasta peliä on myyty todistettavasti yli 170 miljoonaa kappaletta. Myyntiluvut ovat vaikuttavia, mutta pelin jalanjälki näkyy pelimaailmaa laajemminkin - Tetris ja pelissä soiva tunnusomainen musiikki ovat jo vuosikymmeniä inspiroineet taidemaalareita, arkkitehtejä ja muusikkoja ympäri maailman.

Suomisen mukaan Tetriksen menestys todistaa, ettei videopelin tarvitse olla monimutkainen menestyäkseen.

– Usein ajatellaan, että videopelien pitäisi aina vain kehittyä. Odotetaan parempaa ääntä ja grafiikkaa. Tetriksen kaltaiset esimerkit kuitenkin osoittavat, että yksinkertainen vanha peli voi pärjätä ihan yhtä hyvin, Suominen toteaa.

Keksijä meinasi jäädä ilman korvauksia

Alunperin Tetriksen patentti kuului Neuvostoliiton valtiolle, eikä Pázhitnov saanut erillistä korvausta tehokkaasti maailmalla myyvästä hittipelistä. Kuitenkin hollantilaisessa pelifirmassa työskennellyt Henk Rogers aavisti Tetriksen mahdollisuudet ja voitti kilpailijat tarjouskilpailussa. Lopputuloksena oli Nintendon kanssa solmittu sopimus, jonka ansiosta Tetris päätyi Game Boy -käsikonsoleihin.

Pázhitnov sai patenttioikeuden takaisin vasta 1996, vuosia Neuvostoliiton luhistumisen jälkeen. Nykyään molemmat, Pázhitnov ja Rogers, tekevät työtä Tetriksen lisensoinnin parissa yrittäen kitkeä laittomia versioita markkinoilta oikeusteitse.

Tetriksen merkkipäivää juhlitaan ympäri maailmaa erilaisten fanikokoontumisten ja luonnollisesti Tetriksen pelaamisen merkeissä.