"Korkealle säädettävä työpöytä oli paras työkaluni ikinä." - Näin istumatyöntekijä liikkuu

Suositusten mukaan joka päivä pitäisi liikkua noin 10 000 askeleen verran. Monilla istumatyötä tekevillä askelmäärä jää silti alle puoleen siitä. Nettikeskustelijat jakoivat parhaat vinkkinsä, joilla istumatyöntekijäkin saa lisää askelia päiväänsä.

Kotimaa
Annukka Harinen tekee dippiliikettä tuolin reunalla.
Annukka Harinen näyttää, miten tuolin reunalla voi tehdä dippiliikkeen.Raila Paavola / Yle

Istumatyöntekijän päivittäinen askelmäärä saattaa jäädä alle puoleen suositellusta 10 000 askeleesta. Askelten lisääminen voi työn ohessa olla hyvin vaikeaa, koska työpisteeltä ei voi poistua noin vain.

Myös pelkkä istuminen on haitallista terveydelle. Jokaisella työpaikalla ei tarjota välineitä seisaaltaan työskentelemiseen, joten työergonomian tavoitteleminen vaatii toisinaan luovuutta.

–"Työpöytä ei valitettavasti ole säädettävä, mutta käytän erillistä korkeampaa rulokaappia seisomatöiden apuna", kirjoittaa nimimerkki kirjastovirkailija.

Nimimerkki kirjastovirkailija pyrkii myös tekemään pienetkin askareet liikkuen.

–"Itse ponkaisen aina kuin mahdollista tuolista ylös jos pääsen asiakkaille näyttämään heidän haluamaansa aineistoa. Tulostan kauemmas. Käytän portaita."

Sähköposti pannaan

Useimmat keskustelijat korostavat pienten, nykyään sähköisesti hoidettavien askareiden korvaamista asioimalla kasvotusten. Nimimerkki Toimistossa istuva vähentäisi esimerkiksi sähköpostin käyttöä.

–"Älä kirjoita sähköpostia työkaverille, vaan käy hänen luonaan juttelemassa asia kasvotusten. Sen jälkeen, jos asia vaatii kirjallisen jäljen, sen voi naputtaa koneelle. Tuleepahan askeleita edes muutama lisää päivässä".

Palaverit kävellen

Nimimerkki dc jakoi useita vinkkejä istumatyöntekijän päivittäisen askelmäärän lisäämiseksi.

–"Puhu puhelut seisaaltaan ja seiso sisäisissä palavereissa, tai nouse välillä ylös venyttelemään Monikerroksisessa toimistossa tulosta muihin kerroksiin ja käy vessassa ja kahvilla muissa kuin omassa kerroksessasi. Pidä kävelypalavereja, jos se muille osallistujille sopii".

Ajoittaisen työpisteellä seisomisen merkitystä korosti useampi keskustelija.

–"Viimeiset kymmenen vuotta ennen eläköitymistäni seisoin työpöytäni ääressä kaiket päivät. Aikaisemmat niska- ja hartiakivut hävisivät kokonaan, hiirikyynärpää ja -ranne lopettivat kivuliaan oireilun. Korkealle säädettävä työpöytä oli paras työkaluni ikinä", nimimerkki Toimistossa istuva kirjoittaa.

Istumatyöntekijän liikkuminen tehdään vaikeaksi

Osa nettikeskustelijoista harmitteli myös sitä, että istumatyöntekijän ajoittainen liikkuminen on tehty työnantajan puolelta vaikeaksi.

–"Vaikeaa sitä on tällaisen konttorirotan väkisinkään niitä askeleita päivään saada, kun työ on pelkkää päätteen edessä olemista. Myös työnantaja tekee näennäisen tehokkuuden nimissä kaikkensa, että kollegoiden välinen kanssakäyminen ja palaverit käytäisiin koneen välityksellä.", harmittelee nimimerkki Jussi.

Myös nimimerkki Konttorin vanki harmittelee samaa ja uskoo, että tuotteliaisuus voi kärsiä.

–"Työtä pitää saada tehtyä tietty määrä päivässä, eikä siitä koneen äärestä voi hypätä 20 minuutin välein jonnekin. Ja sitten palata taas takaisin ja kerätä ajatusten rippeet ja yrittää jäädä siitä, mihin jäi."

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille nimimerkeille. Vinkkejä parempaan työergonomiaan ja liikkumiseen otetaan edelleen vastaan oheisessa keskustelussa.