1. yle.fi
  2. Uutiset

Yrittäjää jännittää: joko pienpanimot vihdoin saavat suoramyyntioikeuden?

Tuottajat saavat myydä suoraan asiakkaille sahtia ja tilaviinejä. Sen sijaan asiakas ei saa ostaa panimoilta oluita. Suomessa on kolmattakymmentä pienpanimoa, jotka toivovat vihdoin saavansa miedoille oluilleen suoramyyntioikeuden. Joukko kansanedustajia tekee suoramyynnin sallivan muutosesityksen uudistettavaan alkoholilakiin. Pienpanimoiden vahvempien oluiden myyntikanava saattaa aueta Alkon paikallismyymälöiden kautta.

Kotimaan uutiset
Lammin sahdin toimitusjohtaja, Pienpanimoliiton entinen pitkäaikainen puheenjohtaja Pekka Kääriäinen
Markku Karvonen / Yle

Pienpanimot saattavat vihdoin saada oikeuden myydä oluitaan suoraan kuluttajille. Huomenna torstaina joukko kansanedustajia jättää valmisteilla olevaan alkoholilakiin muutosesityksen, joka sallisi pienpanimoille niiden pitkään tavoitteleman suoramyyntioikeuden. Panimoyrittäjät perustelevat sitä muun muassa oluttarjonnan rikastajana, matkailuvalttina ja tuotteiden tuoreuden takaajana.

Pienpanimot saattavat saada ensi vuonna paikallisia oluitaan myös paikallisiin Alkon myymälöihin. Tähän asti pienet tuottajat eivät ole pystyneet täyttämään Alkon vaatimusta maanlaajuisesta jakelusta. Nyt Alko suunnittelee uudistusta, joka sallisi aiempaa paikallisemman tarjonnan.

Oluelle eri kohtelu kuin tilaviineille

Suoramyynnissä olut on ollut eri asemassa kuin sahti ja tilaviinit, muistuttaa Pienpanimoliiton pitkäaikaisena puheenjohtajana toiminut sahti- ja olutyrittäjä Pekka Kääriäinen.

– Tosiaan 1990-luvun alusta asti olen sitä ajanut ja törmännyt todella ihmeellisiin asioihin. Sosiaali- ja terveysministeriö on ollut tässä meidän vastapoolina, ja suojellakseen Alkon monopolia tässä on ollut se raja. Toivotaan, että se etenee, koska oman myymälän merkitys pienpanimoille on erittäin suuri, että saataisiin sitä matkailijavirtaa. Ja heille vielä jotakin tuliaisia mukaan.

– Monet pienpanimoiden oluet ovat suodattamattomia ja pastöroimattomia tuoretuotteita. On sekä kuluttajien että panimoiden etu, että ostaja tietää niiden olevan kunnossa, eikä pitkän matkan takana.

Lähiruokakulttuuria ja työllisyyttä

Tällä hetkellä panimo on voinut myydä alle 4,7-prosenttisia oluita vain jos on perustanut panimon yhteyteen elintarvikekioskin. Aloitteen takana olevat kansanedustajat perustelevat muutosesitystä halulla edistää pienpanimoiden toimintamahdollisuuksia ja kotimaista työllisyyttä osana suomalaista lähiruokakulttuuria.

Mikäli Alko ottaa paikallisia oluita osaan myymälöistään, se mahdollistaa myös vahvempien ja olutharrastajien kannalta kiinnostavampien erikoisoluiden myynnin.

– Me haluamme viedä olutta sinne, missä tiedämme sillä olevan kysyntää. Ei kukaan halua viedä oluitaan turhaan hyllyyn seisomaan, perustelee Pekka Kääriäinen.

Lue seuraavaksi